لونج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نام طایفه ای طبری در شهرستان نور (مازندران) است واین طایفه یکی از طایفه های قدیمی منطقه نور و چمستان می باشد.

طایفه بزرگ لونج طایفه ای به اصطلاح ییلاقی ساکن روستای بومک و هلوپشته و در یشلاق عموما در روستای لسفیجان زندگی می کنند

نام[ویرایش]

لونج =لون+ج

اهالی لون

در زمان مازنی ج در آخر بغضی کلمات آمده و نشان دهنده اهلیت می دهد

مانند

تاکرج:اهالی تاکر

کپج:اهالی کپ

تاریخ[ویرایش]

پیشینه طایفه لونج به منطقه لون از توابع کلاردشت (دونا و کلاونگا)می رسد. در حوالی ۵۰۰ سال پیش ۵ برادر در منطقه لون با ارباب یا خان آن مناطق (چالوس،کلاردشت و...) بر سر موضوعاتی درگیر شده و ارباب را شبانه به قتل رسانده و از آن منطقه فرار کردند.یکی از آن پنج برادر در همان منطقه دستگیر و کشته شد و دیگری در میانه راه توسط گماشته های ارباب کشته شد.اما ۳ برادر دیگر موفق به فرار شدند.

آن ها به روستای ییلاقی بومک رسیدند که در آن زمان بخشی برای طایفه هرج و بخشی برای طایفه دیوج بود . یکی از آن برادر ها زندگی در این منطقه را نپذیرفت و به روستای گزناسرا رفته و در آنجا برای خود زندگی فراهم کرد ولی آن دو برادر در روستای بومک ماندند .

این طایفه سال های زیادی در روستای بومک مانده و برخی از آنان به روستای هلوپشته مهاجرت کردند.

مردم طایفه لونج سال های زیادی به پرورش دام پرداخته و با گذشت زمان و درگیری های بسیار با طوایف اطراف توانستند مراتع بسیار زیادی را برای پرورش دام تصاحب کرده و در این منطقه به کار و زندگی بپردازند.

مردم لونج در آن زمان به کار دامپروری و کشاورزی در منطقه ییلاقی بومک و هلوپشته مشغول بودند و کل طول سال را در این منطقه زندگی می کردند .

با گذشت زمان و سختی یخبندان و سرمای ییلاق مردم مجبور به کوچ به مناطق پست شدند . بیشتر آنها قریب به ۲۰۰ سال پیش به روستای لسفیجان آمده و زمستان های خود را در آنجا زندگی می‌کردند اما با آمدن بهار به ییلاق کوچ می کردند(ییلاق قشلاق).

مردم[ویرایش]

مردم لونج عموما مردمی پهلوان صفت، صحرایی،دارای روحیه جوانمردی،خونگرم،چابک و زرنگ و مردمی پر زور و قدرتمند هستند .

شغل بیشتر مردم لونج نسل در نسل پرورش گاو ،گوسفند و بز بوده و از این رو بیشتر عمر خود را در مراتع و ارتفاعات به اصطلاح محلی صحرا گذرانده و شب و روز برای حفظ دام با موجوداتی مانند پلنگ و خرس و گرگ گلاویز می شدند و از این رو این طایفه به صحرایی بودن معروف است

جمعیت طایفه لونج به حدودا تا ۳۰۰۰ نفر می رسد.

نام خانوادگی اکثر مردم توکلی است. نام های خانوادگی دیگر مانند قلیپور،یوسفی،رخشنده،محمدی،شهابی،ابراهیمی ،رجبی و ...

محل زندگی[ویرایش]

مردم طایفه لونج در نیمه دوم سال بیشتر در روستای لسفیجان زندگی می کنند و بعضی ها هم در چمستان و روستاهای کرات کتی، سنگینده، مرداب، سلیاکتی ، دارکلا،انگتارود ، امیر آباد و ... و حتی شهر و روستاهای آمل زندگی می کنند.

بیشتر مردم لونج در نیمه اول سال به ییلاق بومک و هلوپشته کوچ می کنند . بعضی دیگر از مردم لونج در ییلاق گزناسرا سکونت دارند.

از خویشان طایفه لونج در روستای دونا و کلاونگا زندگی می کنند.

ورزش[ویرایش]

معروف ترین و محبوب ترین ورزش میان مردم طایفه لونج کشتی است.

این طایفه از قدیم الایام تا به حال دارای پهلوانان معروف و پر آوازه ای بوده و در روزگاران گذشته پهلوانانش بین طوایف مختلف در کشتی همیشه سرآمد بودند.

ورزش کشتی طوری بین مردمان این طایفه رایج بوده که پدر کشتی منطقه چمستان نور از همین طایفه است.

جستار های وابسته[ویرایش]

نور

چمستان

بومک

هلوپشته