لائورا آنتونلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لائورا آنتونلی
آنتونلی در سال ۱۹۷۳
نام هنگام تولدلائورا آنتوناتس
زادهٔ۲۸ نوامبر ۱۹۴۱
پولا، ایستریا، پادشاهی ایتالیا (امروزه در کرواسی)
درگذشت۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ (۷۳ سال)
لادیسپولی، استان رم، ایتالیا
پیشه
  • بازیگر
  • آموزگار
  • مدل
سال‌های فعالیت۱۹۶۴–۱۹۹۱
شناخته‌شده برایبداندیش
بی‌گناه
شور عشق
همسر(ها)انریکو پیاچنتینی
شریک(های)
زندگی
ژان-پل بلموندو
(۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰)
فرزندان۱
آنتونلی در صحنه‌ای از فیلم حوری آسمانی (۱۹۷۵)

لائورا آنتونلی (ایتالیایی: Laura Antonelli؛ ‏ ۲۸ نوامبر ۱۹۴۱ – ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵) بازیگر و مدل اهل ایتالیا بود. وی بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۱ میلادی در ۴۵ فیلم نقش‌آفرینی کرد.

سال‌های نخستین زندگی[ویرایش]

لائورا آنتونلی با نامِ اصلیِ لائورا آنتوناتس در شهر پولا که در آن دوران جزئی از پادشاهی ایتالیا بود (و امروزه در خاکِ کرواسی قرار دارد) به‌دنیا آمد.[۱] پس از جنگ جهانی دوم، والدین او از یوگسلاوی آن زمان گریختند و در کمپ‌های پناهندگان ایتالیایی زندگی کردند و سرانجام ساکنِ ناپل شدند[۲] و پدرش در آنجا به عنوان مدیر بیمارستان مشغول به کار شد. آنتونلی در دوران کودکی به ریاضیات علاقه داشت، اما در نوجوانی در ژیمناستیک مهارت پیدا کرد. او در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: «والدینم در دوران نوجوانی مرا مجبور کرده بودند ساعت‌ها در کلاس‌های بدن‌سازی شرکت کنم… آن‌ها احساس می‌کردند که من زشت، دست وپا چلفتی و معمولی هستم و امیدوار بودند که دست‌کم‌ اندکی گیرایی و زیبندگی پیدا کنم. البته من پیشرفت کرده و خیلی خوب شدم، مخصوصاً در رشتهٔ ژیمناستیک ریتمیک که نوعی رقص محسوب می‌شود.»[۳]

با کنار گذاشتن بلندپروازی‌هایش برای پرداختن حرفه‌ای به رشتهٔ ریاضیات، لائورا دوره‌های مربی‌گری ژیمناستیک را گذراند و به‌عنوان مربی این رشتهٔ ورزشی فارغ‌التحصیل شد.[۴] او به رم نقل مکان کرد و در آنجا معلم ورزش دبیرستان شد و توانست با افرادی در صنعت سرگرمی آشنا شود که به او در یافتن شغل مدلینگ کمک کردند.[۱]

حرفه[ویرایش]

نخستین فعالیت‌های آنتونلی شامل حضور در تبلیغات ایتالیایی کوکا کولا بود. در سال ۱۹۶۵، او در فیلم بلند ۱۶ ساله‌ها بازی کرد که البته نامش را در عنوان‌بندی قیلم قرار ندادند.[۱] نخستین فیلم آمریکایی او دکتر گلدفوت و دختران آتشپاره (۱۹۶۶) بود و پس از این، نقش‌های دیگری در فیلم‌ها ایفا کرد؛ تا آنکه با بازی در بداندیش (۱۹۷۳) به موفقیت دست یافت و مورد توجه قرار گرفت.[۵] او در تعدادی از فیلم‌های کمدی‌های عامیانهٔ جنسی همچون تا زمانی که ازدواج یکی‌مان کند نقش‌آفرینی کرد.

او در فیلم‌های جدی تری نیز نقش‌آفرینی نمود، از جمله آخرین فیلم لوکینو ویسکونتی به نامِ بی‌گناه (۱۹۷۶).[۶] در فیلم عاشقانه همسر شهرآشوب در سال ۱۹۷۷، او نقش یک همسر سرخورده را بازی کرد که بیداری جنسی را تجربه می‌کرد. بعدها، او در شور عشق (۱۹۸۱) بازی کرد.[۷] از سال ۱۹۸۶ او بیشتر در سریال‌های تلویزیونی ایتالیایی ظاهر می‌شد.[۸] آخرین نقش سینمایی آنتونلی، بازی در فیلم بداندیش ۲۰۰۰ بود که دنباله‌ای برای فیلم بداندیش بود و پس از این نقش‌آفرینی، خود را بازنشسته کرد.[۹] او در سال ۱۹۷۴ برای فیلم بداندیش برنده جایزه سندیکای ملی روزنامه‌نگاران سینمایی ایتالیا، موسوم به روبان نقره‌ای شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

آنتونلی با ناشری به نام انریکو پیاچنتینی ازدواج کرد اما کمی بعد از او طلاق گرفت.[۳] او از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ شریک زندگی بازیگر فرانسوی ژان-پل بلموندو بود.[۱۰]

در ۲۷ آوریل ۱۹۹۱، در جریان یورش پلیس به خانه آنتونلی، مقادیری کوکائین کشف شد. او متعاقباً به اتهام مالکیت و خرید و فروش مواد مخدر، محکوم به حبس خانگی شد. او ده سال را صرف تجدید نظر در محکومیت کرد، که در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت.[۱۱] در سال ۲۰۰۶، دادگاه استیناف ایتالیا به نفع آنتونلی رای داد و وزارت دادگستری را موظف به پرداخت ۱۰۸٬۰۰۰ یورو خسارت به این بازیگر کرد.[۱۲]

آنتونلی در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵، در سن ۷۳ سالگی، بر اثر سکتهٔ قلبی در لادیسپولی درگذشت.[۱۳][۱۴]

آنتونلی در صحنه‌ای از فیلم بداندیش (۱۹۷۳)

گزیدهٔ نقش‌آفرینی‌ها[ویرایش]

سینما[ویرایش]

تلویریون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Lisanti, Tom; Paul, Louis (2002). "Laura Antonelli". Film Fatales: Women in Espionage Films and Television, 1962–1973. McFarland. pp. 44–46. ISBN 978-0-7864-1194-8.
  2. "Laura Antonelli, Italian Actress and Sex Symbol, Dies at 73". 23 June 2015.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Roberts, Sam (22 June 2015). "Laura Antonelli Dies at 73; Popular, and Seductive, Italian Actress". The New York Times.
  4. "Laura Antonelli obituary". TheGuardian.com. 15 July 2015.
  5. "Laura Antonelli: She was the sultry star of Italian sex comedies". Independent.co.uk. 8 July 2015.
  6. "Laura Antonelli obituary". TheGuardian.com. 15 July 2015.
  7. "Laura Antonelli obituary". TheGuardian.com. 15 July 2015.
  8. "Laura Antonelli, Italian Actress and Sex Symbol, Dies at 73". 23 June 2015.
  9. "Laura Antonelli obituary". TheGuardian.com. 15 July 2015.
  10. Mort de Laura Antonelli, star italienne des années 1970 et ex-femme de Jean-Paul Belmondo AlloCiné; 22 June 2015.
  11. "Yahoo! Movies: Laura Antonelli". movies.yahoo.com. Yahoo. Retrieved 28 July 2010.
  12. (به ایتالیایی) Laura Antonelli sarà risarcita Troppo lungo il processo per droga La Repubblica; accessed 22 June 2015.
  13. "Laura Antonelli dead". Retrieved 27 June 2015.
  14. "Lutto nel mondo del cinema: morta Laura Antonelli". Il Piccolo (به ایتالیایی). Rome.

پیوند به بیرون[ویرایش]