اسحاق قویدل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قویدل، اسحاق)
اسحاق قویدل
قویدل در ۲۰۱۴
اطلاعات شخصی
زاده۱۶ آذر ۱۳۶۶
بابل، مازندران، ایران
درگذشته۴ اسفند ۱۴۰۰ (۳۴ سال)
تورنتو، کانادا
پیشهورزشکار بدن‌سازی
سال‌های فعالیت۱۳۸۵–۱۴۰۰
قد۱٫۷۵ m (۵ ft ۹ in)
وزن۱۱۲ کیلوگرم (۲۴۷ پوند)
ورزشی

اسحاق قویدل (۱۶ آذر ۱۳۶۶ – ۴ اسفند ۱۴۰۰) بدن‌ساز حرفه‌ای اهل ایران بود. او از سال ۱۳۸۵ کار پرورش اندام را شروع کرد و چندین دوره در مسابقات فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام شرکت کرد و عناوین ملی و بین‌المللیِ مختلفی را بدست آورد.[۱][۲][۳][۴] اسحاق قویدل دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی و همچنین کارت حرفه ای از IFBB Pro League بود.

قویدل که با عنوان «کوه عضله» شهرت داشت، پس از ابتلا به بیماری درباره داروهای بدنسازی دست به افشاگری زد.

افتخارات[ویرایش]

اسحاق قویدل قهرمان پرورش اندام در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ و تنها سنگین‌وزنی است که چهار سال متوالی مدال طلای این رشته را در کشور بدست آورده‌است. از سال ۲۰۱۲ عضو رسمی تیم ملی بوده و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۴ نقره و طلای جهان را کسب کرده‌است. اسحاق قویدل در سال ۲۰۱۶ توانست با به نمایش گذاشتن بدنی بی‌نقص و قهرمانی مستر المپیا در کویت و قهرمانی در اورال کارت حرفه‌ای خود را دریافت کند. اسحاق قویدل در سال ۲۰۱۶ نخستین سنگین‌وزن حرفه‌ای تاریخ پرورش اندام ایران بود که به مسابقات حرفه‌ای تورنتو رفت و در سال ۲۰۱۸ فینالیست هم شد.[۵][۶] او همچنین در مسابقات پرورش اندام کشور در سال ۱۳۹۳ به نشان طلا دست یافت.[۷][۸][۹][۱۰]

بیماری و مرگ[ویرایش]

بیماری قویدل با سردرد آغاز شد و از آنجا که پزشکان پس از بررسی بالینی گوناگون نتوانستند تشخیص قطعی دهند عازم کانادا شد. پس از مدتی در بیمارستان سن‌مارکز درمان قویدل آغاز و عمل جراحی وی انجام شد. پس از بررسی بالینی بیماری سارکوم (نوعی از سرطان) تشخیص داده شد.[۱۱][۱۲] او دلیل اصلی بیماری خود را استفاده از داروهای بدنسازی به خصوص پپتیدها می‌دانست و با تشکیل کمپینی در تلاش بود که جوانان کشورش همچون او دچار این اشتباه نشده و جان خود را بواسطه مصرف این مواد به خطر نیندازند.[۱۳] قویدل در ۴ اسفند ۱۴۰۰ پس از تحمل سه سال بیماری سارکوم در شهر تورنتو کانادا درگذشت.[۱۴]

اسحاق قویدل

فیلم مستند[ویرایش]

فیلم مستند رؤیای پوشالی که از شبکهٔ خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد به داستان زندگی او می‌پردازد که به علت استفاده مداوم از داروهای بدنسازی، دچار بیماری سرطان شد.[۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. «اسحاق قویدل». www.IrBody.com. دریافت‌شده در ۵ اسفند ۱۴۰۰.
  2. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (۲۰۱۷-۰۷-۰۴). «غیبت قویدل در مسابقات حرفه ای ونکوور کانادا». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  3. «درخشش ملی پوش پرورش اندام مازندرانی در مسابقات جهانی اسپانیا - ایرنا». ایرنا. ۲۰۱۵-۱۱-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  4. گزارشی از درگذشت تلخ اسحاق قویدل، قهرمان نامی پرورش اندام ایران
  5. «قهرمانی اسحاق قویدل در مسابقات مستر المپیای آماتوری». بزرگترین مرجع بدنسازی، تناسب اندام و سلامتی. ۲۰۱۶-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  6. «مبارزه اسحاق قویدل در کانادا با تومورهایی که سراسر بدنش را احاطه کرده‌اند». اسرار امروز. ۸ دی ۱۳۹۷.
  7. «مسابقات پرورش اندام کشور با قهرمانی تیم تهران در سنندج پایان یافت». خبرگزاری مهر. ۲۵ مرداد ۱۳۹۳.
  8. «یک شوق بین‌المللی جدید/ قویدل زینت بخش مکس فارمد». شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا. ۲۰۲۲-۰۲-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  9. تیم ملی پرورش اندام ایران قهرمان ۲۰۲۱ جهان شد تابناک
  10. «با کسب شش مدال، تیم ملی پرورش اندام ایران نایب قهرمان جهان شد». همشهری آنلاین. ۲۰۱۴-۱۱-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  11. «شمارش معکوس برای آغاز شیمی‌درمانی قهرمان پرورش اندام / اسحاق قویدل: کاش هیچ وقت از کشتی بیرون نمی‌آمدم!». خبر ورزشی - فوری، جدید و آخرین اخبار آنلاین ورزشی. ۲۰۲۲-۰۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۴.
  12. «قهرمانی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند». دنیای اقتصاد. ۲۴ فروردین ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۵ اسفند ۱۴۰۰.
  13. https://www.instagram.com/eshagh.ghavidel.ifbbpro/
  14. «اسحاق قویدل، قهرمان پرورش‌اندام ایران و جهان درگذشت». ایران اینترنشنال. ۴ اسفند ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۵ اسفند ۱۴۰۰.
  15. «رویای پوشالی». خبرگزاری صدا و سیما. ۳ بهمن ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ اسفند ۱۴۰۰.