قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قطعنامهٔ شمارهٔ ۴۲۵
(سازمان ملل متحد)
تاریخ۱۹ مارس {{{year}}}
نوبت جلسه۲٬۰۷۴
کُدS/RES/425 (سند)
موضوعاسرائیل-لبنان
رأی‌گیری
۱۲ موافق
بدون مخالف
۲ ممتنع
نتیجهتصویب
اعضای شورای امنیت
اعضای دائم
اعضای غیر دائم

قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۱۹ مارس ۱۹۷۸ (۲۸ اسفند ۱۳۵۶) تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ اسرائیل-لبنان است. این قطعنامه طی نشست ۲٬۰۷۴ام با ۱۲ موافق، ۰ مخالف و ۲ ممتنع تصویب شد.[۱]

قطعنامه شماره ( 425 ) سال 1978 : مبنی بر دعوت اسرائیل به متوقف ساختن اقدامات نظامی علیه تمامیت ارضی لبنان و عقب نشینی نیروهای خود از کلیه سرزمینهای لبنانی .

شورای امنیت با آگاهی از نامه های نماینده دائمی لبنان به شماره های ( اس - - 12600 ) و ( اس - - 12606 ) و نماینده دائمی اسرائیل به شماره ( اس - - 12607 ) و استماع سخنان نمایندگان دائم لبنان و اسرائیل ، از فروپاشیدن اوضاع در خاورمیانه و انعکاس آن در حفظ صلح جهانی اظهار نگرانی شدید می کند و به خاطر اینکه شورای امنیت باور دارد که اوضاع کنونی موانعی را در برابر رسیدن به صلح عادلانه در خاورمیانه ایجاد کرده :

به احترام قاطعانه تمامیت ارضی ، حاکمیت و استقلال سیاسی و ثبات در داخل مرزهای رسمی شناخته شده لبنان دعوت می نماید . اسرائیل را به متوقف نمودن فوری اقدامات نظامی علیه یکپارچگی سرزمین لبنان و عقب نشینی فوری نیروهای خود از سرزمینهای لبنان دعوت می کند . شورای امنیت ، در پرتو درخواست لبنان ، تصمیم

گرفته یک نیروی بین المللی موقت و فوری در جنوب لبنان که تحت فرماندهی خود می باشد و جهت اطمینان به عقب نشینی نیروهای اسرائیلی و بازگشت صلح جهانی به حالت سابق خود و کمک به دولت لبنان برای فراهم ساختن کنترل منطقه تشکیل دهد . عناصر این نیروها باید از کشورهای عضو سازمان ملل باشد .

شورای امنیت از دبیرکل درخواست می کند که طی 24 ساعت از اجرای این قطعنامه گزارشی تهیه و به این شورا ارائه نماید . شورای امنیت این قطعنامه را در جلسه شماره 2074 با 12 رای موافق و دو رای ممتنع و بدون رای مخالف ، تصویب کرد .

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد" (به انگلیسی). SECURITY COUNCIL RESOLUTIONS.