قبرستان بهشتی

مختصات: ۳۱°۴۵′۴۲٫۶۴″ شمالی ۷۲°۵۵′۱٫۲۴″ شرقی / ۳۱٫۷۶۱۸۴۴۴°شمالی ۷۲٫۹۱۷۰۱۱۱°شرقی / 31.7618444; 72.9170111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قبرستان بهشتی
Map
جزئیات
مکان
کشورپاکستان
مختصات۳۱°۴۵′۴۲٫۶۴″ شمالی ۷۲°۵۵′۱٫۲۴″ شرقی / ۳۱٫۷۶۱۸۴۴۴°شمالی ۷۲٫۹۱۷۰۱۱۱°شرقی / 31.7618444; 72.9170111
گونهخصوصی
در تملکاحمدیه
شمار گورهابیش از ۱۰٬۰۰۰

قبرستان بهشتی (انگلیسی: The Heavenly Graveyard[۱]) که قبرستان اصلی در قدیان، هند قرار دارد و قبرستان بعدی در ربوه، پاکستان واقع شده‌است، گورستان مذهبی است که توسط جماعت احمدیه به امر بنیانگذار این جماعت، میرزا غلام احمد ایجاد شد که در کتابچه رهنمون خود، الوصیت، آن را اعلام کرده‌است. میرزا غلام احمد بعد از اینکه فرشته ای را مشاهده کرد که مکانی را که باید به خاک سپرده شود به او نشان می‌دهد، آن را در کتابچه رهنون خود مطرح کرد.[۲]

مکان قبرستان‌ها[ویرایش]

تا حال حاضر، دو گورستان به عنوان قبرستان بهشتی وجود دارد که اولی در قدیان، هند و دومی در ربوه، پاکستان می‌باشد.

قدیان

میرزا غلام احمد در روز ۲۶ مهٔ ۱۹۰۸ درگذشت و با قطار به باتالا منتقل گردید. از باتالا به قدیان برده شد و در قبرستان بهشتی به خاک سپرده شد. هزاران نفر از افراد جامعه احمدیه برای شرکت در مراسم نماز میت وارد قدیان شدند و در عین حال، رهبران برجسته جامعه احمدیه به اتفاق آراء توافق کردند که حکیم نورالدین باید به عنوان اولین جانشین میرزا غلام احمد، رهبری جامعه را در دست گیرد. در همان روز نماز میت به امامت حکیم نورالدین به عنوان خلیفة المسیح، برای میرزا غلام احمد اقامه گردید.

ربوه

هرچند، گورستان اصلی در قدیان ایجاد شده بود، اما بعد از تجزیه هند و با انتقال مقر جامعه به ربوه (پاکستان)، شاخه دیگری از گورستان در آنجا ایجاد گردید.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Ahmad, Mirza Ghulam. The Will. pp. 22–23.
  2. Valentine, Simon Ross. Islam and the Ahmadiyya jamaʻat: History, Belief, Practice. p. 41.