فهرست گونه‌های گیاهان آکواریومی آب شیرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرخس آبی آفریقایی

از گیاهان آبزی برای ایجاد ظاهری زیبا و طبیعی به آکواریوم آب شیرین، اکسیژن رسانی به آب، جذب آمونیاک و ایجاد زیستگاه برای ماهی‌ها، به ویژه بچه ماهی‌ها (نوزادان) و بی مهرگان استفاده می‌شود. برخی از ماهیان آکواریومی و بی مهرگان نیز گیاهان زنده را می‌خورند. علاقه مندان از گیاهان آبزی برای انواع تزئین در آکواریوم گیاهی (پلنت) استفاده می‌کنند.

بیشتر این گونه‌های گیاهی کمی یا به‌طور کامل در زیستگاه طبیعی خود غوطه ور هستند. هر چند تعداد انگشت شماری از گیاهان آبزی وجود دارند که اجباراً باید کاملاً در زیر آب رشد کنند، اما اگر خاک دارای رطوبت مطلوب باشد، اکثر آنها می‌توانند کاملاً بیرون از آب رشد کنند. همچنین برخی از گونه‌ها فقط در حاشیه آب زندگی می‌کنند، با این حال، می‌توانند در آکواریوم به صورت کاملاً غوطه وری کامل زندگی کنند.[۱][۲]

نام علمی[ویرایش]

طبقه‌بندی اکثر جنس‌های گیاهی موجود در این لیست نهایی نیست؛ بنابراین، نام‌های علمی فهرست‌شده در اینجا ممکن است با منابع دیگر در تضاد باشد. بسیاری از این گونه‌ها مهاجمان خطرناکی هستند و باید به هنگام دفع از عدم ورود به آب‌های محلی به‌طور جدی اطمینان حاصل گردد.[۳]

گونه‌های رایج گیاهان آکواریومی:

آبزیان کاذب یا گیاهان شبه آکواریومی[ویرایش]

چندین گونه از گیاهان زمینی اغلب به عنوان «گیاهان آکواریوم» فروخته می‌شوند. در حالی که چنین گیاهانی با اینکه زیبا هستند و می‌توانند ماه‌ها در زیر آب و داخل آکواریوم زنده مانده و حتی رشد کنند، ولی در نهایت می‌میرند و باید از آکواریوم خارج شوند تا پوسیدگی آنها باعث آلودگی آب آکواریوم نشود. این گیاهان ساختار و بیولوژی لازم برای زندگی در زیر آب را ندارند.

منابع[ویرایش]

  1. Li, Fay-Wei; Benito C. Tan; Volker Buchbender; Robbin C. Moran; Germinal Rouhan; Chun-Neng Wang; Dietmar Quandt (2009). "Identifying a mysterious aquatic fern gametophyte". Plant Systematics and Evolution. 281 (1–4): 77–86. doi:10.1007/s00606-009-0188-2. ISSN 0378-2697. S2CID 14599652.
  2. Hiscock, Peter (2003). Encyclopedia of Aquarium Plants. United States and Canada: Interpret Publishing. ISBN 0-7641-5521-0.
  3. "List of freshwater aquarium plant species". Wikipedia (به انگلیسی). 2022-06-27.