فهرست افراد سوزانده شده به عنوان بدعت‌گذار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوزاندن شوالیه‌های معبد، ۱۳۱۴

این لیستی از افرادی است که توسط کلیساهای مختلف مسیحیت بدعت شمرده شدند و سوزانده شدند. این فهرست سعی نمی‌کند فهرستی از کسانی که به دلایل دیگر با سوزاندن اعدام شده‌اند را در بر بگیرد.

دانشنامه کاتولیک بیان می‌کند که «با به رسمیت شناختن رسمی کلیسا توسط دولت و افزایش مجازات‌های کلیسایی متناسب با افزایش جرایم کلیسایی، کلیسا خواستار کمک بازوی سکولار برای اجرای قانون مجازات‌ها شد: کمک‌ها همیشه با میل و رغبت اعطا می‌شد [...] انحراف‌ها از ایمان کاتولیک، توسط دولت در قانون مدنی قابل مجازات بود و مجازات‌های سکولار نیز به آنها ملحق شد.» قانون ۳ شورای سراسری مسیحیت، چهارمین شورای لاتران، ۱۲۱۵، مقامات سکولار را ملزم می‌کرد که «در سرزمین‌های تحت صلاحیت خود همه بدعت گذاران را از بین ببرند» که توسط کلیسای کاتولیک اشاره شده بود، و در نتیجه بازپرس تفتیش عقاید به وجود آمد. برخی از قوانین به دولت مدنی اجازه می‌داد که مجازات اعدام برخی افراد متهم به بدعت را اعمال کند.

اروپای کاتولیک رومی قبل از اصلاحات[ویرایش]

جان بدبی در بشکه سوزانده شد، ۱۴۱۰
سوزاندن جان هوس در کنستانس، ۱۴۱۵
سوزاندن ژان دارک ۱۴۳۱
اعدام راجرز در اسمیتفیلد، ۱۵۵۵
سوزاندن جان هوپر در گلاستر، ۱۵۵۵
سوزاندن توماس هاکس، ۱۵۵۵

کشورهای کاتولیک رومی[ویرایش]

سوزاندن لاتیمر و ریدلی، آکسفورد، ۱۵۵۵
تصویر معاصر «اوتو-دا-فه» از وایادولید، که در آن چهارده پروتستان به خاطر ایمانشان در آتش سوزانده شدند، در ۲۱ مه ۱۵۵۹

کشورهای پروتستان[ویرایش]

سوزاندن آن اسکیو و جان لاسلز، ۱۵۴۶

منابع[ویرایش]

  1. Fiume, Giovanna; "Il santo moro: i processi di canonizzazione di Benedetto da Palermo (1594-1807)"، 2000.
  2. کتاب شهدا: یا، تاریخ زندگی‌ها، رنج‌ها و مرگ‌های پیروزمندانه شهدای بدوی و پروتستان: از آغاز مسیحیت، تا آخرین دوره‌های آزار و شکنجه پیگن‌ها و پاپ …. ا. B. Roff. 1831. p. /details/bookmartyrsorah00goodgoog/page/n442 443 – via Internet Archive. stephen cotton. {{cite book}}: Unknown parameter |آخرین= ignored (help); Unknown parameter |اول= ignored (help)
  3. الگو:به دایرةالمعارف مراجعه کنید