غروب واترلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«غروب واترلو»
ترانه کینکس
از آلبوم چیزی دیگر از کینکس
ای-ساید«خوب و متین رفتار کن» «دو خواهر»
تاریخ پخش۱۹۶۷
فرمتصفحه گرامافون
تاریخ ضبط۱۹۶۶
ژانرراک، باروک راک
زمان۳:۱۶'"`UNIQ--ref-۰۰۰۰۰۰۰۰-QINU`"'
ناشرپای ریکوردز (در پادشاهی متحده)، رپریز رکوردز (در ایالات متحدهٔ آمریکا)
ترانه‌سرا(ها)ری دیویس
تهیه‌کننده(ها)ری دیویس
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های کینکس
««ترانه کینکس»
(۱۹۶۶)»
«غروب واترلو» ««تقویم پاییز»
(۱۹۶۷)»
کینکس - «غروب واترلو»
۱۹ ثانیه

غروب واترلو ترانه‌ای از کینکس، گروه موسیقی انگلیسیِ راک، می‌باشد که در سال ۱۹۶۷ در قالب تک‌آهنگ عرضه شد و در آلبوم چیزی دیگر از کینکس جای گرفت. این ترانه که توسط رهبر گروه یعنی ری دیویس نوشته و تهیه شده‌است از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین ترانه‌های کینکس به‌شمار می‌رود.
تحسین‌های بسیار زیادی از غروب واترلو شده‌است به طوری که در لیست‌های بهترین‌های موسیقی (از جمله ۵۰۰ ترانه برتر تمام اعصار رولینگ استون که رتبه ۴۲ را توانست کسب کند) حضور دارد.
در اواسط سال ۱۹۶۷ غروب واترلو در کشور انگلیس توانست به رتبه ۲ در چارت‌های موسیقی برسد و همچنین در استرالیا، نیوزلند و اکثر اروپا جزو ۱۰ اثر برتر بود. این ترانه نتوانست در آمریکای شمالی وارد چارت‌های موسیقی شود.

درون‌مایه ترانه[ویرایش]

شعر غروب واترلو داستان یک راوی تنها را که گذشتن دو عاشق از پل را مشاهده (یا نصور) می‌کند، توصیف می‌کند. شعر در بردارندهٔ احساسات مالیخولیایی راوی نسبت به این زوج (که تری و جولی نام دارند) و ایستگاه واترلو می‌باشد.[۲]

ایستگاه واترلو
ایستگاه واترلو که در لندن واقع شده‌است، موضوع اصلی ترانه است. ترانه به احساسات شخص تنهایی که دو عاشق را از پشت پنجره آپارتمانش می‌پاید می‌پردازد. این دو عاشق هر هفته در جمعه در ایستگاه واترلو قرار می‌گذارند.


در ابتدا شایعه شده بود که این ترانه از زندگی عاشقانه ترنس استامپ و جولی کریستی الهام گرفته شده‌است[۳][۴] اما ری دیویس در خودزندگی‌نامه‌اش این موضوع را رد کرده و در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ گفت: «این [ترانه] یک فانتزی راجع به خواهرم و دوست پسرش است که به یک دنیای جدید می‌روند و قرار می‌شود که به یک کشور دیگر مهاجرت کنند.»[۵][۶]

میراث و تحسین‌ها[ویرایش]

در پادشاهی متحده معمولاً از غروب واترلو به عنوان معروف‌ترین کار دیویس یاد می‌شود و «از طرف بسیاری یک اثر هنری در اوج جنبش دهه شصتی‌ها می‌باشد.»[۷] این ترانه به خاطر مرغوبیت شعری و ساختار موسیقی عالی که دارد، معمولاً موضوع مطالعه هنر در دانشگاه‌های هنری می‌باشد.[۷] دیویس بارها این ستایش‌ها را مردود دانسته و حتی بیان داشته که دوست دارد به عقب برگردد و برخی از تکه‌های شعر را تغییر دهد. بیشتر کارشناسان با نظر کن گارنر که یک مدرس در دانشگاه کلدونین گلاسگو است موافق هستند که می‌گوید: «دیویس، همانند همهٔ بهترین ترانه سرایان، به طرز شدیدی خودش را نقد می‌کند.»[۷] رابرت کریستگاو، روزنامه‌نگار و منتقد موسیقی، غروب واترلو را «زیباترین ترانه به زبان انگلیسی» می‌داند.[۸]پیت تاونزند از گروه د هو ترانه را «الهی» و «یک شاهکار» خوانده‌است.[۹] استیون توماس ارلواین، منتقد موسیقی و ویرایشگر آل‌میوزیک، ترانه را «احتمالاً زیباترین ترانه دوران راک اند رول» می‌داند.[۱۰] رت میلر[۱۱] به آن لقب «برترین ترانه ای که توسط بشر نوشته شده‌است» داده‌است. در لیستِ ۵۰۰ ترانه برتر تمام اعصار رولینگ استون رتبه ۴۲ از آن غروب واترلو می‌باشد که از دیگر ترانه‌های کینکس جایگاه بالاتری دارد.
ری دیویس این ترانه را در مراسم اختتامیهٔ المپیک ۲۰۱۲ اجرا کرد.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.songfacts.com/detail.php?id=4147 para. 7
  2. Maginnis, Tom. "Waterloo Sunset". Allmusic. Retrieved 27 November 2009.
  3. "Variety biography of Julie Christie". Archived from the original on 22 April 2009. Retrieved 27 November 2009.
  4. Jenkins, David (3 February 2008). "Julie Christie: Still Our Darling". Sunday Telegraph. London. Retrieved 27 November 2009.[پیوند مرده]
  5. Baltin, Steve (27 March 2008). "The Kinks' Ray Davies Serves Up Songs at the 'Working Man's Cafe'". Spinner. Retrieved 8 December 2009.
  6. "The Kinks: Well respected man". The Independent. London. 10 September 2004. Archived from the original on 24 November 2009. Retrieved 27 November 2009.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ Laing, Allan (22 February 2001). "Waterloo sunset not so fine, says Davies". The Herald. Glasgow. Archived from the original on 11 September 2016. Retrieved 24 June 2016. – via HighBeam Research (نیازمند آبونمان)
  8. "Robert Christgau, Consumer Guide: The Kinks".
  9. The Kinks - UK Music Hall of Fame 2005 در یوتیوب
  10. "Allmusic Review: To the Bone".
  11. McAndrew, Maura (December 5, 2011). "Rhett Miller – 'The Interpreter: Live at Largo'". Cokemachineglow.com. Retrieved June 24, 2016.
  12. Moreton, Cole (22 July 2016). "London 2012 Olympics: The perfect stage for Ray Davies's Waterloo Sunset". The Telegraph. London. Retrieved 25 June 2016.