عیسی و زنی را که در حین عمل زنا گرفته بودند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسیح با زن گرفته شده در زنا، توسط گوئرچینو، ۱۶۲۱ نگارخانه دالیتچ
مسیح و زن گرفته شده در زنا، ۱۵۶۵ توسط پیتر بروگل

عیسی و زنی را که در حین عمل زنا گرفته بودند (Pericope Adulterae) یکی از دروغ‌نامیده‌های[۱] متن (نسخه خطی انجیلی) است که در یوحنا ۷:۵۳-8: 11[۲] عهد جدید گنجانده شده‌است.

در مقطعی، عیسی پس از آمدن از کوه زیتون در معبد دوم اورشلیم تدریس می‌کرد. گروهی از کاتبان و فریسیان با عیسی روبرو می‌شوند و تعلیم او را قطع می‌کنند. زنی را می‌آورند و او را متهم به ارتکاب زنای محصنه می‌کنند و ادعا می‌کنند که در همان حال گرفتار شده‌است. آنها به عیسی می‌گویند که مجازات شخصی مانند او باید سنگسار باشد، همان‌طور که شریعت موسی تجویز کرده‌است.[۳] عیسی شروع به نوشتن چیزی با استفاده از انگشت خود بر روی زمین می‌کند؛ وقتی شاکیان زن به چالش خود ادامه می‌دهند، عیسی می‌گوید که هر کس که بی گناه است که باید سنگ اول را به او بزند. متهمان و جماعت‌ها می‌روند و متوجه می‌شوند که هیچ‌یک از آنها نیز بی گناه نیست و عیسی را با زن تنها می‌گذارند. عیسی از زن می‌پرسد که آیا کسی او را محکوم کرده‌است و او پاسخ می‌دهد نه. عیسی می‌گوید که او نیز او را محکوم نمی‌کند و به او می‌گوید که برو و دیگر گناه نکن.

اکنون اجماع آکادمیک گسترده‌ای وجود دارد که این قطعه بعد از درون‌یابی (نسخه‌های خطی) بعد از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی شناخته شده انجیل یوحنا اضافه شده‌است. اگرچه در اکثر ترجمه‌های مدرن گنجانده شده‌است (یک استثنای قابل توجه ترجمه کتاب مقدس جهان جدید است که در آن گنجانده نشده است)، اما معمولاً به عنوان یک درون یابی متأخر یاد می‌شود، همان‌طور که توسط عهد جدید به زبان یونانی ذکر شده‌است. این دیدگاه بیش از یک قرن است که دیدگاه مورد پذیرش اکثر دانشمندان ترجمه‌های مدرن، از جمله اکثر دانشمندان انجیلی ترجمه مدرن (نوشته شده در سال ۲۰۰۹) بوده‌است.[۱] به نظر می‌رسد این قطعه در قرن چهارم در برخی متون گنجانده شده‌است و در قرن پنجم به‌طور کلی پذیرفته شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Wallace, Daniel B. (2009). Copan, Paul; Craig, William Lane (eds.). Contending with Christianity's Critics: Answering New Atheists and Other Objectors. B&H Publishing Group. pp. 154–155. ISBN 978-1-4336-6845-6.
  2. John 7:53–8:11
  3. تثنیه 22:24

پیوند به بیرون[ویرایش]