عمارت خان (اصفهان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجموعه خانه خان
Map
ناممجموعه خانه خان
کشورایران
استاناستان اصفهان
شهرستاناصفهان
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرعمارت خان
کاربریمسکونی
کاربری کنونیمسکونی
دیرینگیدوره صفوی
دورهٔ ساخت اثردوره صفوی
مالک اثرخصوصی
مالک فعلی اثرخصوصی

عمارت خان مجموعه خانه خان می‌باشد که متشکل از چند باب خانه و یک باغ و ملحقاتی چون انبار، گاورو، اسطبل و کارگاه قالیبافی که این مجموعه متعلق به باقر خان خوراسگانی اهل درسیبه بود که هم‌اکنون نقاشی و پرتره صاحب خانه بر دیواره‌های خانه موجود است. طراحی و پیدایش هسته اولیه خانه به اواخر صفوی منتصب هست و به مرور زمان تکمیل و توسعه یافته‌است. مهم‌ترین بنای این مجموعه شاه‌نشین با اُرسی گل‌هایی است با رسم و نقاشی‌های روغنی و گچ بری و درب‌های نفیس و مقرنس کاری که با زیبایی و با مهارت بسیار طراحی شده.[۱]

موقعیت بنا در بستر شهر اصفهان[ویرایش]

مقرنس کاری فضای شاه نشین عمارت

خوراسگان یکی ازمناطق شهر اصفهان است. این منطقه در بخش مرکزی شهرستان اصفهان قرار دارد. از محله‌های این منطقه می‌توان به «محلهٔ بالا یا علیا»، «محلهٔ سفلی»، «محلهٔ مسجد علی»، «محلهٔ ارداجی»، «محله ستار»، «محلهٔ پزوه»، «خیادان»، «کنگاز»، «ابهر»، «بوزان»، «سمسور»، «ارغوانیه» «نارون»، «قصر» اشاره کرد.

مشخصات بنا[ویرایش]

عمارت خان بنائی است شامل چند باب خانه به هم پیوسته که شامل فضاهای بیرونی و اندرونی می‌باشد، ورودی خانه دارای یک هشتی با کاربندی ساده می‌باشد. بنا دارای فضاهای بسیاری از جمله حویج خانه (محل نگهداری حبوبات)، اسطبل، باغ، گاورو و فضاهایی با معماری با ارزش از جمله شاه‌نشین و آئینه خانه هست.

منابع[ویرایش]

  1. «خانه خان خوراسگان در خطر نابودی». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۵-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۹.