علی خدادادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
علی خدادادی
علی خدادادی
زادهٔ۱۳۲۵
شهرضا
درگذشت۱۳۸۹
شهرضا
علت مرگعارضه قلبی
ملیتایرانی
پیشهطراح فرش
شناخته‌شده برایفرش دستباف
آثارفرش بوستان
وبگاه

علی خدادادی (زادهٔ ۱۳۲۵ در شهرضا، درگذشتهٔ ۱۳۸۹ در شهرضا) طراح فرش ایرانی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

خدادادی در شهرستان شهرضا از توابع استان اصفهان به دنیا آمد. مادرش طراح فرش بود و پدرش نیز در زمینهٔ تولید و تجارت فرش دستباف فعالیت می‌کرد. او نیز که به نقاشی و طراحی علاقه داشت، طراحی فرش را از مادرش آموخت و پس از پایان تحصیلات متوسطه به شغل خانوادگی‌اش روآورد.

از آثار معروف او می‌توان به دو قالیچه گل و پروانه و بوستان اشاره کرد.

خدادادی در سن ۶۴ سالگی به علت عارضه قلبی درگذشت. در تیرماه ۱۳۹۰ مراسم بزرگداشت او در موزه فرش ایران برگزار شد.

آثار[ویرایش]

اولین اثر او با نام گل و پروانه در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید. این اثر قالیچه‌ای بود به ابعاد ۱٫۵ متر در ۲٫۳۰ متر با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار گره و بیش از ۲۰ رنگ ثابت و گیاهی و نقش‌های برجسته. کار بافت این قالیچه در سال ۱۳۵۸ آغاز شد و در سال ۱۳۶۳ این اثر به جمع آثار موزه فرش ایران پیوست.

پس از این اثر، خدادادی قالیچه بوستان را در اندازهٔ ۱٫۵ متر در ۲٫۳۰ متر با طرح لچک و ترنج عباسی طراحی کرد. تولید این قالیچه بیش از ۷ سال (۱۳۶۵–۱۳۵۸) طول کشید. قالیچه بوستان اولین بار در موزه هنرهای معاصر تهران و پس از آن در ۱۲ نمایشگاه داخلی و خارجی دیگر به نمایش درآمد.

از دیگر طراحی‌های او، قالیچه‌ای است به نام نور که در ابعاد ۱٫۵ در ۰٫۶۰ متر که تار و پود آن از طلا خواهد بود.

منابع[ویرایش]

  • سایت بوستان
  • «معرفی استاد علی خدادادی». اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲.[پیوند مرده]
  • «بزرگداشت علی خدادادی برگزار می‌شود». سازمان میراث فرهنگی. ۲۰ خرداد ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲.
  • حداد، شکیبا. «هنر قالی بافی در شهرضا قدمتی ۸۰ ساله دارد». باشگاه خبرنگاران شهرضا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲.
  • «نکوداشت هنرمند فقید استاد علی در موزه فرش». هنرنیوز. ۲۰ تیر ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲.
  • دهنی، نیلوفر (۵ شهریور ۳۸۶). «علی خدادادی، بافنده قالیچه نفیس بوستان: دولت در تبلیغ فرش ایرانی به جهانیان کوتاهی کرده‌است». روزنامه سرمایه. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)