عشرت باچار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عشرت باچار
نام بومی
אושרת בכר
زاده۱۹۷۹
پتخ تیکوا، اسرائیل
وفاداری اسرائیل
شاخه نظامیاسرائیل نیروهای دفاعی اسرائیل
سال‌های خدمت۱۹۹۷–اکنون
درجهسرهنگ دوم
فرماندهی
  • فرمانده گردان ۷۲۷ اطلاعات میدانی
  • مشاور رئیس دفتر امور زنان ارتش
همسر(ان)اوحد باچار (جدا شده)
فرزنداندو دختر

عشرت باچار (به عبری: אושרת בכר‎) (زادهٔ ۱۹۷۹) یک نظامی با رده سرهنگ دوم در نیروی دفاعی اسرائیل است. او فرمانده گردان ۷۲۷ اطلاعات میدانی موسوم به گردان "عیتم" است که بخشی از فرماندهی جنوب محسوب می‌شود و در مرز غزه، اردن و در مصر فعالیت می‌کند.[۱] باچار اولین زن فرمانده گردان رزمی در اسرائیل است.[۲][۳][۴][۵][۶]

زندگی‌نامه[ویرایش]

او به‌عنوان دختر بزرگ‌تر خانواده‌ای با سه فرزند در پتاه تیکوا در اسرائیل به دنیا آمد و در همان‌جا بزرگ شد.

او در سال ۱۹۹۶ در ارتش اسرائیل نام‌نویسی کرد و به عنوان تیرانداز در بخش سپاه اطلاعات رزمی اسرائیل که پر ریسک‌ترین بخش برای زنان در آن زمان بود، خدمت کرد و چهار ماه پس از سربازی به درجه افسری رسید. وی در طول خدمت سربازی چندین سمت از جمله فرماندهی گروهان در یک گردان اطلاعاتی را بر عهده گرفت. او همچنین سمت‌های ریاست بخش جذب زنان در ستاد مستشاری امور زنان و افسر فرماندهی مجموعه رزمی را بر عهده داشت.

در دسامبر ۲۰۱۳، تصمیم گرفته شد که او به سمت فرماندهی گردان جمع‌آوری رزمی منصوب شود.[۷][۸][۹] این سمت را او رسماً در تابستان ۲۰۱۴ در جریان نبرد ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه دریافت کرد. با انجام این کار، باچار اولین افسر زن شد که به سمت فرماندهی یک گردان رزمی در ارتش اسرائیل منصوب می‌شد. او در این سمت فرماندهی گردان جمع آوری رزمی در بخش جنوبی مثلث مرزی اسرائیل-مصر-اردن را بر عهده داشت. او به عنوان بخشی از ایفای وظایف خود، کارایی گروهان جنگنده را افزایش داد، سخت‌گیری در روندهای آموزش را افزایش داد، روند به کارگیری و استفاده از سلاح‌های جدید را رهبری کرد و شرایط خدمت زنان را مدیریت کرد.[۱۰]

وی در سال ۱۳۹۵ سمت خود را به عنوان مشاور عمومی به پایان رساند و سمت معاون مشاور رئیس ستاد در امور جنسیتی را برعهده گرفت. او در این سمت به مسائل برابری جنسیتی و رفتار با سربازان زن که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند می‌پردازد و همچنین نماینده ارتش اسرائیل در مباحث مختلف در کنست در همه زمینه‌های مرتبط با مسائل جنسیتی است.

در اوت ۲۰۲۰ او از ارتش اسرائیل بازنشته شد.

او از مارس ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ در دادسرای جنایی ناحیه مرکزی مشغول به فعالیت شد. در فوریه ۲۰۲۳، او به عنوان دادستان پلیس به پلیس اسرائیل پیوست.

زندگی شخصی[ویرایش]

باچار با سرگرد اوحد باچار که یک افسر در سپاه مهندسی رزمی ازدواج کرد.[۱۱] آنها دو دختر داشتند اما پس از مدتی از یکدیگر جدا شدند.[۱۲][۱۱]

تحصیلات[ویرایش]

باچار به عنوان بخشی از خدمت سربازی خود به دانشگاه رفت و با مدرک لیسانس روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی و فوق لیسانس حقوق فارغ‌التحصیل شد. از سال ۲۰۱۹، او در حال تکمیل مدرک لیسانس دیگری در رشته حقوق است. او قبل از اینکه فرماندهی یک گردان را بپذیرد، دوره‌های فرماندهی و مدیریت ستاد را گذراند.[۱۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

دفتر خاطرات با آیالا هاسون: «مادر عمومی من»؛ درباره سرهنگ دوم عشرت باچار، اولین ژنرال زن رزمنده در ارتش اسرائیل، یوتیوب، ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵

سرهنگ دوم اشرت باچر، مقر گردان عیتم، در سایت گلوبس، ۸ سپتامبر ۲۰۱۵

آلما کینان، سردبیر وب سایت ارتش اسرائیل، دخترانی حضور دارند: زنی که تاریخ ساز شد و لباس خود را پس از ۲۵ سال آویزان کرد ، وب سایت ارتش اسرائیل، ۲۸ اوت ۲۰۲۰

منابع[ویرایش]

  1. ויטמן, נעם (January 2, 2014). "לראשונה: קצינה תפקד על גדוד קרבי". Ministry of Defense. Retrieved 23 January 2014.
  2. כהן, גילי (January 1, 2014). "לראשונה תתמנה קצינה לפקד על גדוד קרבי בצה"ל". Haaretz. Retrieved 23 January 2014.
  3. Lappin, Yaakov (January 2, 2014). "IDF appoints first female battalion commander". The Jerusalem Post. Retrieved 23 January 2014.
  4. Cohen, Gili (January 2, 2014). "Israeli military gets first female combat-battalion commander". Haaretz. Retrieved 23 January 2014.
  5. "Meet the IDF's first female combat battalion commander". Israel HaYom. January 2, 2014. Retrieved 23 January 2014.
  6. Ben-Zvi, Gidon (January 2, 2014). "First Lady: IDF Appoints First Female Combat Battalion Commander". Algemeiner Journal. Retrieved 23 January 2014.
  7. الگو:Mako
  8. الگو:הארץ
  9. الگو:קישור כללי
  10. الگو:קישור כלליالگو:קישור שבורالگو:קישור שבור
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ Yaakov, Yifa (January 2, 2014). "IDF appoints first female battalion commander". The Times of Israel. Retrieved 27 January 2014.
  12. Bitton-Jackson, Livia (January 24, 2014). "Major Oshrat Bachar: First Female Combat Battalion CommanderRead". The Jewish Press. Retrieved 27 January 2014.
  13. «אחרי שירות קרבי: אשרת בכר מקדמת שוויון בין נשים לגברים בצה"ל». ۲۰۱۹-۰۱-۰۱. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 33 (کمک)