بوی باران (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از عروس تاریکی)
بوی باران
نویسندهعباس نعمتی
عباس ریاحی
صنم کاظمی
کارگردانمحمود معظمی
بازیگرانرضا کیانیان
رؤیا نونهالی
نرگس محمدی
سعید رضایی
سید مهرداد ضیایی
مهدی سلوکی
حمیرا ریاضی
ساناز سعیدی
محمدرضا هاشمی
شهرزاد کمال‌زاده
آزیتا ترکاشوند
سپیده خداوردی
فخرالدین صدیق شریف
مهوش صبرکن
رحمان باقریان
معصومه آقاجانی
مریم کاویانی
نبی الله پیرهادی
احسان امانی
مرتضی کاظمی
شیوا خنیاگر
شمسی فضل الهی
سیما مطلبی
سیما خضرآبادی
زهره صفوی
علی برادری
ستاره طباطبایی
آهنگ پایانمحمد اصفهانی[۱]
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۶۵
تولید
تهیه‌کنندهمحمدرضا تخت‌کشیان
تدوین‌گرنیما حسن دوست
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه یک
انتشار اولیه۲۵ خرداد ۱۳۹۸ –
۹ شهریور ۱۳۹۸

بوی باران مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان است که برای پخش از شبکهٔ یک سیما در سال ۱۳۹۸، تهیه و تولید شده و از شبکه یک و شبکه تماشا پخش شده‌است.[۲][۳]

بازیگران[ویرایش]

بازیگر شخصیت نقش[نیازمند منبع]
رضا کیانیان سیاوش ستوده پدر شهاب، همسر سیمین، رئیس کارخانه تفکیک زباله
بهروز مهدوی منشی
رؤیا نونهالی سیمین بهرامی همسر سیاوش، مادر شهاب و شادی
نرگس محمدی ترانه ناصری خواهر پیمان، همسر سهیل
سید مهرداد ضیایی علیرضا رستگار بازپرس پرونده پیمان، همسر سابق سارا و سروان و دادستان
مهدی سلوکی پیمان ناصری برادر ترانه و نامزد سابق فرشته
شمسی فضل‌الهی خانم جان مادر سیاوش و مادرشوهر سیمین
حمیرا ریاضی سارا زارع وکیل پیمان و همسر سابق رستگار، دادستان پرونده پیمان
ساناز سعیدی فرشته شاهسواری زن شهاب و کارگر کارخانه شهاب
شهرزاد کمال‌زاده مرجان جاوید دختر مهندس جاوید
آزیتا ترکاشوند فریبا رحمانی کارگر کارخانه
سپیده خداوردی ناجیه نصیری کارگر کارخانه و همسر دوم و سابق سیاوش
مریم کاویانی سمیه نومنی کارگر کارخانه
محمدرضا هاشمی شهاب ستوده پسر سیاوش و سیمین و شوهر فرشته
شهاب شادابی سهیل کریمی همسر ترانه، پسر نسرین و فریدون و نخبه
فخرالدین صدیق شریف فریدون پدر سهیل
رحمان باقریان مصطفی ناصری پدر ترانه
مهوش صبرکن منیژه کرمی مادر ترانه و همسر مصطفی
معصومه آقاجانی نسرین فروزش مادر سهیل
احسان امانی مهندس جاوید پدر مرجان
مرتضی کاظمی دکتر رئیس و عموی سهیل
شیوا خنیاگر فیروزه مادر فرشته
وحید نفر داوود شوهر نفیسه، شوهر خواهر فرشته و باجناغ شهاب
سعید رضایی آرمان دوست شهاب
بهزاد داوری عباس مهدیان دستیار علیرضا و سرگرد
سمیه نجومی دکتر سماوات استاد ترانه در درمانگاه
سیما مطلبی مطلبی معاون سیمین در مدرسه
آرش فلاحت پیشه پرویز اسدی سرکارگر کارخانه و قاتل فریبا
علی برادری شهرام فرزاد دوست پیمان و قاتل سهیل و برهان
معصومه احمدزاده لیلا پرستار خانم جان و شادی
مهسا هاشمی نغمه خواهر ترانه و پیمان
رعنا مستعلمی هاله همسر سابق آرمان
سیما خضرآبادی شهرزاد خواهرزاده سارا و نامزد سابق شهاب
آزاده ریاضی مونا سعیدی خاله مرجان، همسر دوم مهندس
پروین ملکی زهرا خانم همسایه ترانه
زهره صفوی معصومه مادر علیرضا
مائده تقوایی نفیسه شاهسواری خواهر فرشته
مهدی مختاری برهان پسر سمیه، کارگر کارخانه

بازخورد[ویرایش]

این مجموعه مورد انتقاد بینندگان قرار گرفت.[۴] «وجود تعارضات فراوان داستان با قوانین جزایی ایران» در مجموعه مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت و آن را «کم‌تجرگی نویسندگان» دانستند.[۵] «بی‌اخلاقی قهرمان داستان» نیز مورد انتقاد رسانه‌ها و مخاطبین واقع شد، شخص ترانه به عنوان خواهر متهم اصلی (پیمان) یک پزشک جوان است که سعی در رمزگشایی از پرونده و رهایی برادر خود دارد و برای دسترسی به این هدف از دروغگویی، دزدی و مسموم کردن افراد هیچ ابایی ندارد.[۶] «ساده انگاری مخاطب» از دیگر مواردی بود که مورد انتقاد مخاطبین واقع شد.[۷]

این مجموعه یکی از پرچالش‌ترین سریال‌های تلویزیون ایران در چندسال اخیر بود. این سریال علاوه بر که از زمان پخش قسمت‌های ابتدایی[۸]به انحای مختلف مورد انتقاد رسانه‌ها واقع شده بود پس از پخش قسمت چهل و یکم مورد انتقاد جمعی مخاطبین تلویزیون ایران واقع شد به گونه ای که هشتگ بوی باران به یکی از هشتگ‌های ترند توییتر فارسی زبانان تبدیل شد.[۹] پس از کنشگری مخاطبان، پایان بندی سریال تغییر کرد و با اضافه شدن ۱۵ قسمت، تعداد اپیزودهای آن به ۶۵ قسمت افزایش یافت اما این تغییر رویکرد نه تنها باعث کاهش انتقادات نشد بلکه با گسترش دامنهٔ نقدها برخی بازیگران این سریال نیز در جایگاه منتقد قرار گرفتند، از جملهٔ این انتقادات می‌توان به اظهارات شهاب شادابی (بازیگر نقش سهیل) در رابطه با خلاء فیلمنامه ای این مجموعه،[۱۰]انتقادات مریم کاویانی (بازیگر نقش سمیه) در رابطه با بی‌اخلاق نشان دادن زنان ایرانی در سریال[۱۱] و گفته‌های شمسی فضل‌الهی (بازیگر نقش خانوم جان) نسبت به نواقص و کاستی‌های ناشی از کار نویسندگان[۱۲] اشاره کرد. متعاقباً پایان بندی سریال مجدداً تغییر داده شد و با اضافه شدن ۱۰ قسمت دیگر، تعداد اپیزودهای این مجموعه به ۷۵ افزایش یافت و اما این تغییر هم پایان ماجرا نبود، با اضافه شدن این اپیزودها جایگاه نقش‌ها به طرزی اساسی تغییر کرد، به گونه ای که داستان ترانه با بازی نرگس محمدی (بازیگر) که در پنجاه قسمت مجموعه، اساس روایت محسوب می‌شد، مبدل به داستانی فرعی شد و ادامهٔ روند فیلمنامه به کشمکش پلیس و گروه‌های بزه کار اختصاص یافت، این تغییر رویکرد نیز به نوبهٔ خود به حجم انتقاداتی که از ابتدای سریال به نویسندگان وارد بود افزود،[۱۳] در نهایت نیز با کوتاه کردن سریال مجدداً تعداد اپیزودها از ۷۵ به ۶۵ کاهش یافت؛ در واقع این سریال دارای چندین پایان بندی متفاوت بوده‌است.[نیازمند منبع]

با این وجود، اسکندر مؤمنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، نتیجه و سرنوشت استفاده از مواد مخدر که در مجموعه به تصویر کشیده شده بود را ستایش کرد.[۱۴]همچنین در صحنه فیلم‌برداری این فیلم لوون هفتوان جانش را از دست داد.

منابع[ویرایش]

  1. «حالا که اومدی تیتراژ سریال «بوی باران»». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰.
  2. r921045 (۲۰۱۹-۰۶-۱۵). «عروس تاریکی از امشب روی آنتن شبکه یک سیما». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۶.
  3. ««عروس تاریکی» از امشب روی آنتن». قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی. ۲۰۱۹-۰۶-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۶.
  4. «از انتقاد کاربران فضای مجازی تا دفاع جانانه منتقد سینما». جوان آنلاین. ۱۴ مرداد ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۲۲.
  5. محمدصادقی. «انتقادها از سریال ضعیف شبکه یک افزایش یافت بینندگان تلویزیون علیه «بوی باران»». جوان آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۹.
  6. «روزنامه اصولگرا: جمع کنید سریال «بوی باران» را». خبر آنلاین. روزنامه جوان. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۹.
  7. «انتقاد از اتفافات غیرمنطقی سریال بوی باران». دوات آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۹.
  8. ««بوی بارانِ» سرگردان؛ درام یا معمایی؟». خبر گزاری تسنیم. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۹.
  9. «هشتگ‌های داغ هشت ساعت منتهی به 6:30AM · Aug 4, 2019». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۹.
  10. حجت الاسلامی، محمدصالح. «سهیل مصداق سیاسی بیرونی دارد/ سریال‌های ما تجاوز فرهنگی هستند». خبرگزاری موج. گروه فرهنگی خبرگزاری موج. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  11. «سکانس‌هایم در سریال «بوی باران» کمرنگ شدند/کیفیت نقش برایم مهم است نه تعداد دیالوگ‌ها». میزان. گروه فرهنگی خبرگزاری میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  12. «گلایه شمسی فضل‌الهی از عوامل سریال «بوی باران» /احترام به پیشکوست را من نباید به دیگران یاد بدهم». میزان. گروه فرهنگی خبرگزاری میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  13. ترابنده، نفیسه؛ برزگر، مجتبی. «اصرار سیما بر فیلمنامه‌نویسی یک عده خاص/ «بوی باران» و نمایش ضعیف یک بازپرس». فرهنگی، رادیو و تلویزیون، تسنیم. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  14. ««بوی باران» به درستی اعتیاد را به تصویر کشید». صدا و سیما. ۱۰ شهریور ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]