عرب‌دیزجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عرب‌دیزجی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانچالدران
بخشبخش دشتک
دهستانآواجیق جنوبی
مردم
جمعیت۶۲۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۴۳۱۸۵

عَرَب‌دیزَجی، روستایی از توابع بخش دشتک شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی ایران است.


عَرَب‌دیزَج، روستایی از توابع بخش آواجیق شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی ایران است.

  آواجیق در دوران قاجار در تقسیمات کشوری یکی از محال های خوی بوده است و  و در امتداد جاده ابریشم بوده که کاروان ها از خوی و زورآوا و آواجیق گذشته و به ارزوم در خاک عثمانی می رسیدند .
 عربدیزج دومین روستای بزرگ آواجیق  است که پس از ورود ایل آیرملو بعد از عهد نامه ترکمانچای از شوراگل ایروان به آواجیق ، به حضرتقلی خان دومین پسر بداق سلطان حاکم سابق سلطان نشین شوراگل ، واگذار شد. 
 غیر از آیرملو ها طایفه های خلیفه لیلر ،شرفلیلر،شادلو،حسن پور،....ساکنین آن را تشکیل می دهند که تماما ترک مسلمان بوده و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند .
 شغل عمده ساکنین دامداری و کشاورزی می باشد و اکثر شاغلین در دستگاههای دولتی از این روستا نظامی می باشند.نماینده دو دوره مردم ماکو ،چالدران در مجلس شورای اسلامی از اهالی این روستا می باشد.
این روستا از روستاهای پرآب آواجیق می باشد و دارای دو رودخانه فصلی و چند چشمه که دارای آب قابل توجهی می باشد از جمله چشمه های داشلی بلاق و زَی سو می باشد و دارای چمنزارهای طبیعی در جهات جغرافیایی شرق و جنوب می باشد و مراتع سرسبز آن در جهت جغرافیایی غرب واقع شده که هم مرز با کشور ترکیه است و عشایر کوچ نشین منطقه بورالان از آن بهره برداری می کنند 
   
    عمده کشت محصولات زراعی آن یونجه ،جو و گندم می باشد. این روستابه علت دارا بودن کوه ها، چشمه ها ،ییلاقات ، غارهای سنگی ، آبشار و باغچه های درخت تبریزی و داشتن آب هوای خنک در فصل تابستان از پتانسیل خوبی برای طبیعت گردی برخوردار می باشد.
   آبشارشرشر در منطقه سوتوکولن عرب دیزج واقع بوده که دارای دو آبشار بوده و راه دسترسی به آبشار پایین بسترسازی شده و قابل استفاده است اما راه آبشار بالا که در حدود یک کیلومتری آبشار پایین واقع شده نیاز به بسترسازی دارد و فعلا با پای پیاده می توان مسیر را پیمود و از آبشار دیدن کرد البته چشم انداز آبشار بالا قشنگ تر از آبشار پایین می باشد .
   غارهای جین زاغاسی و قویون زاغاسی نیز در همین منطقه واقع بوده که راه دسترسی به آنها از محل کمپ پیاده رو می باشد اردیبهشت ماه این منطقه از سرسبزی و طراوت ویژه ای برخوردار می‌شود و  سبزه ها وگل های وحشی خودرو زیبایی آن را چند برابر می‌کند. 
 
  در همین ناحیه تپه ای وجود دارد که آثاری از ابنیه های دوران گذشته در آن به چشم می خورد که محوطه ای در حدود چند کیلومتر را شامل می شود و احتمالا این خرابه ها مربوط به دوره ی اورارتو ها می باشد و استخوان های انسان و حیوان و تکه های سفالی شکسته  عموما در سه رنگ در محوطه، به وفور دیده می شود که تعیین دقیق تاریخ منطقه نیاز به تحقیقات باستان شناسی دارد. 
   چشمه آب معدنی طعم دار و گاز دار مشهور به زَی سو نیز در دامنه کوه آغداش این روستا واقع شده که اهالی و بازدید کنندگان برای از بین بردن سنگ کلیه از آن استفاده می کنند .
   چشمه داشلی بولاغ در داخل روستا و در دامنه تپه قالانین باشی واقع شده و پارک کوچکی نیز در این محوطه ساخته شده که آب چشمه قابل شرب بوده و چشمه و تپه از دیدنی های این روستا می باشد.
  <ref>ایرانیکا:آیروملو</re

f>

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.