صهبا شرافتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صهبا شرافتی

صهبا شرافتی در نون خ ۳
زمینه فعالیت تلویزیون
تولد ۸ مهر ۱۳۷۷ ‏(۲۵ سال)
سقز، ایران
ملیت ایرانی
پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت ۱۳۹۸-اکنون

صهبا شرافتی (زاده ۸ مهر ۱۳۷۷)، بازیگر ایرانی تلویزیون است. وی در مجموعه تلویزیونی نون خ، حضور داشته است.[۱][۲]

زندگی[ویرایش]

«بازخوردها بعد از فصل دوم خیلی عالی بود، مردم خیلی محبت داشتند و همه مرا حتی از زیر ماسک هم می‌شناختند. برایم هم جالب بود که یک سؤال همیشگی از من می‌پرسیدند و آن، این بود که در واقعیت همین قدر خشمگین هستم یا نه!؟ و من باید به همه توضیح می‌دادم که واقعیت با آنچه در سریال نمایش داده می‌شود فرق دارد.[۳]»

— صهبا شرافتی در گفتگو با خبرآنلاین

صهبا شرافتی زاده ۸ مهر ۱۳۷۷ در تهران است. خانواده وی اهل سقز در کردستان است.[۴] او در یکی از استوری‌هایش اخیراً خود را اکسوال معرفی کرده. اکسوال اصطلاحاً به طرفداران گروه موسیقی اکسو گفته می‌شود که یک بَند کره ای- چینی است و در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت اس ام اینترتیمنت تشکیل شد، او مسلط به زبان کره ای مییاشد.[۵][۶]

حرفه[ویرایش]

صهبا از کودکی به بازیگری علاقه داشت و مدام برای فیلم‌های مختلف تست می‌داد و حداکثر به عنوان بازیگر فرعی یا سیاهی لشکر پذیرفته می‌شود تا این که مصطفی تنابنده (مشاور کارگردان) برای سریال نون. خ از او تست گرفت و سعید آقا خانی (کارگردان) هم پذیرفت در این مجموعه، نقش «روناک»، خواهر زاده نورالدین خانزاده را بازی می‌کند.[۳][۷] تکه کلام «دوغ یا نوشابه» وی در این مجموعه مدتی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد و علاوه بر تلویزیون تعداد بیشتری آن را دیدند و معروف شد.[۸]یدالله شادمانی در نقش پدر روناک بازی می‌کند.[۹]

صهبا شرافتی در مورد علاقه‌اش به بازیگری می‌گوید:

نقش روناک[ویرایش]

روناک، دختر خواهر نورالدین خانزاده است که با منطق در سفر بودن والدینش در خانه دایی مانده و با ماجراهای خانواده او همراه شده است. این شخصیت حامی آقای «نون خ» و مدافع اوست، ویژگی‌هایی مشابه کژال دارد و گویی در نبود شخصیت او جایش را در قصه پر کرده است. دور از ذهن هم نیست و می‌شود انگار جدی و قلدر بودن در برخی دختران این خانواده موروثی است.[۱۱][۱۲]

صهبا شرافتی در نقش روناک فضا را از بقیه خانم‌ها - خصوصاً هدیه بازوند و ندا قاسمی - می‌گیرد صد البته این به خاطر خشونت حاکم بر نقشش نیز هست.[۱۳] و غیرت و حساسیتش روی دختر دایی‌هایش از ویژگی‌های اصلی اوست در فصل سه دلیل حضور او در قصه و این که چرا او با دایی و دختردایی‌هایش زندگی می‌کند، بیشتر پرداخته می‌شود.[۱۴]

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

شرافتی در نقش روناک در سریال «نون خ ۳»
سال نام سریال کارگردان نقش
۱۳۹۹ نون خ ۲ سعید آقاخانی روناک
۱۴۰۰ نون خ ۳ سعید آقاخانی روناک
۱۴۰۱ آزادی مشروط مسعود ده‌نمکی ناهید
۱۴۰۲ نون خ ۴ سعید آقاخانی روناک
۱۴۰۳ نون خ ۵ سعید آقاخانی روناک

منابع[ویرایش]

  1. «روزنامه دنیای اقتصاد (1399/10/07): ادامه تصویربرداری «نون. خ» زیر برف». Magiran. ۲۰۲۰-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  2. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (۲۰۲۱-۰۳-۲۵). «آرزوی من نابودی کروناست/ چالش و داستان‌های روناک سریال «نون خ» از زبان خودش+ فیلم». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «پرسش‌های مردم از روناکِ سریال «نون. خ»». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۰۳-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  4. جهان، اخبار روز ایران و (۲۰۲۱-۰۴-۰۴). «چرا «روناک» در «نون خ» مردانه رفتار می‌کند؟ / ماجرای جمله معروف «دوغ یا نوشابه»». اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  5. «عکس واقعی بازیگر نقش روناک در نون خ». پایگاه خبری، تحلیلی اقتصاد24. ۲۰۲۱-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  6. Fararu (۲۰۲۰-۰۴-۱۵). «(عکس) بیوگرافی صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک نون خ، روناک جایگزین کژال شده؟». Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و جهان. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  7. «بازیگر نقش "روناک" در سریال "نون. خ" کیست؟ (+تصاویر)». عصر ایران. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۲۱.
  8. «تکه کلامی که با «نون خ» سر زبان‌ها افتاد». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۰۴-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  9. ایران، عصر (۲۰۲۱-۰۳-۲۵). «بهادر (پدر روناک) در سریال نون. خ کیست؟ / شخصیت نچسب و بازی بانمک (+عکس و فیلم)». عصر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  10. «روزنامه جام جم (1399/01/31): یاران آقای نون». Magiran. ۲۰۲۰-۰۴-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  11. «روزنامه جام جم (1399/01/27): «نون» زیر ذره بین». Magiran. ۲۰۲۰-۰۴-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  12. علیپور طهرانی، زینب. «این نون شیرین». روزنامه جام جم. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۲۱.
  13. «روزنامه اعتماد (1399/02/06): شیرین آی شیرین». Magiran. ۲۰۲۰-۰۴-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  14. «روزنامه جام جم (1399/07/29): عروسی در خانه «نون خ»». Magiran. ۲۰۲۰-۱۰-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]