شین دونگ-هیوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شین دونگ-هیوک
نام هنگام تولدشین این گئون
زادهٔ۱۹ نوامبر ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال) یا ۱۹ نوامبر ۱۹۸۰ ‏(۴۳ سال)
ملیتکره شمالی
پیشهفعال حقوق بشر،
شاهدی بر حقوق بشر در کره شمالی
نام کره‌ای
هانگول
신동혁
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهSin Dong-hyeok
مک‌کیون–ریشاورSin Tonghyŏk

شین دونگ-هیوک (انگلیسی: Shin Dong-hyuk)؛ زادهٔ (۱۹ نوامبر ۱۹۸۲ یا ۱۹ نوامبر ۱۹۸۰)[۱] که نام شین این گئون را در بدو تولد بر او گذاشتند، یک فعال حقوق بشر کره شمالی است. او به خاطر اینکه تنها زندانی شناخته شده‌ای است که موفق به فرار از یک اردوگاه زندانیان سیاسی در کره شمالی با درجهٔ «ناحیه تحت کنترل کامل» شده‌است، معروف است. زندگی او، دستمایه تحریر یک کتاب زندگی‌نامه با نام، فرار از اردوگاه ۱۴: داستان واقعی فرار اودیسه‌وار مردی از کره شمالی به سوی آزادی توسط بلین هاردن، روزنامه‌نگار سابق واشینگتن پست گردید.

شین در این کتاب، از زندگی خود در کمپ ۱۴، برای افزایش آگاهی از اوضاع اردوگاه‌های کار اجباری و زندانیان سیاسی کره شمالی، و دربارهٔ رژیم استبدادی کره شمالی با مخاطبان خود سخن گفته‌است.

در ژانویه ۲۰۱۵، او از برخی مطالبی که روایت کرده بود عقب‌نشینی کرد، ولی اکثر کارشناسان برای حفظ وجهه او، به عنوان یک قربانی نقض حقوق بشر در کره شمالی، به حمایت خودشان از او ادامه دادند.[۲][۳]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Foreword وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Fifield, Anna (17 January 2015). "Prominent N. Korean defector Shin Dong-hyuk admits parts of story are inaccurate". Washington Post. Retrieved 19 January 2015.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام minason وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]