شیطور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیطور
[[پرونده:
|center|200px|به شیطور نگین سبزدشت خوش آمدید]]
به شیطور نگین سبزدشت خوش آمدید
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانیزد
شهرستانبافق
بخشبخش مرکزی
دهستانسبزدشت (بافق)
سال بنیاددوران افشاریه
شیطور بر ایران واقع شده‌است
شیطور
۳۱°۳۲′شمالی ۵۵°۵۵′شرقی / ۳۱٫۵۴°شمالی ۵۵٫۹۱°شرقی / 31.54; 55.91
مردم
جمعیت۲۵۸ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمثبت
تراکم جمعیت۷/۱۶
نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت۳۶کیلومترمربع
ارتفاع از سطح دریا۱۸۷۴
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۳۰
بارش سالانه۹۰میلی متر
روزهای یخبندان سالانه۵۵روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۴۵۵۴۱
ره‌آوردپسته،زعفران،کشک،ماست محلی.انار.گوجه فرنگی، گیلاس، بادام ، توت ، روغن حیوانی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۵

شیطور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق در استان یزد ایران است که در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهرستان بافق واقع شده است. شیطوربزرگترین و پرجمعیت ترین روستای منطقه سبزدشت محسوب می شود.شیطور یک واژه عربی است و به معنی چیزی پای کوه. در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران این چنین آمده است، شیطور. [ ش ِ ] (اِخ ) دهی است از بخش بافق شهرستان یزد. سکنه ٔ آن 279 تن. آب از قنات. صنایع دستی زنان کرباس بافی. (از کتاب فرهنگ جغرافیائی ایران) شیطور یکی از روستاهای آباد و قدیمی بافق است، که وجود قلعه و برج و باروری باقی مانده از آن حکایت از قدمت و تاریخی بودن این روستا می‌دهد. این روستا در منتهی الیه دشت شیطور که یکی از غنی ترین مراتع دشت‌های استان یزد است و در مجاور کوه‌هایی که پوشیده از درختان ارس و بنه و بادام کوهی و رویشگاه انواع گیاهان دارویی چون زیره سیاه، آویشن و… واقع شده است. طبیعت زیبا و آب و هوای نسبتا معتدل این منطقه و رویش قارچ خوراکی و گیاه و شاء (اشترک) و انواع دیگر پوشش گیاهی متنوع پیرامون آن باعث شده که این روستا از شهرتی خاص برخوردار شود. زبان مردم شیطور فارسی که تلفیقی از لهجه‌های شیرازی، کرمانی و اصفهانی است تشکیل شده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سبزدشت قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر (۷۶خانوار) بوده‌است. اکثر جمعیت این روستا را سادات تشکیل می‌دهند.

آنومالی5aشیطور[ویرایش]

کانسارسنگ آهن شيطوردر 78كيلومتري خاورشهرستان بافق و 75 كيلومتري معدن سنگ آهن چغارت در

محدوده طول جغرافيايي 56 55 تا 58 55 شرقي و عرض جغرافيايي 38 31 تا 40 31 شمالي ، بخشي از بلوك پشت بادام در ايران مركزي مي باشد كه در قسمت خاوري زون تكتونيكي كاشمر-كرمان واقع شده است. سنگ آهن این آنومالی به صورت سه توده مجزا شرقی، مرکزی و غربی متمرکز گردیده است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.


.