شواهد التنزیل لقواعد التفضیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شواهد التنزیل لقواعد التفضیل فی الایات النازله فی اهل البیت یکی از مهمترین آثار محدث ایرانی سنی مذهب حاکم حسکانی که در آن حدود دویست و ده آیه و در ذیل آنها بیش از هزار و دویست روایت در شأن و منزلت علی بیان کرده‌است. او در این کتاب از منابع مختلف اعم از سنی و از جمله امامان شیعه روایت نقل کرده‌است. علمای شیعه احادیث این کتاب را معتبر و سمند است و علمای شیعه همچون طبرسی نیز بدان استناد کرده‌اند.

بخش‌های کتاب[ویرایش]

۱- فصل اول: فی کثرة خصائص امیرالمؤمنین من قول السلف المتقدمین؛ گفتارهای مهم شخصیت‌های بارز و برجسته جهان اسلام مثل ابن عباس، مجاهد بن جبر، و احمدبن حنبل در تفضیل علی بن ابی طالب به طور مسند نقل شده‌است.[۱]

۲- فصل دوم: فی تقدّمه بالتلاوة و تفرّده بحفظ القرآن که برتری و یگانگی آن حضرت در تلاوت صحیح، و حفظ قرآن را نقل کرده‌است.

۳- فصل سوم: فی سبقه الأقران الی جمع القرآن که سبقت و برتری ایشان در گرد آوری قرآن را مطرح کرده‌است.

۴- فصل چهارم: فی توحده بمعرفة القرآن و معانیه و تفرّده بالعلم بنزوله و ما فیه که بی بدیل بودن امام علی در شناخت قرآن و معانی و حقایق آن را نقل کرده‌است.

۵-فصل پنجم: فی کثرة ما نزل فیه و فی اولاده و العترة من القرآن علی الجملة که فراوانی آیات مربوط به علی و فرزندانش را به طور کلی و اجمالی نقل و بررسی کرده‌است.

۶-فصل ششم: فی أنّه المعنّی بقوله تعالی «یا ایها الذین آمنوا» فی کل القرآن، که در آن اثبات مخاطب بودن امیرالمؤمنین نسبت به آیه‌های «یا أیهاالذین آمنوا...» می‌باشد.

۷- فصل هفتم: ذکر ما نزل فیهم من القرآن علی التفضیل و ترتیب السور که در آن همه آیات نازل شده در شأن علی بن ابی طالب را نقل کرده و احادیث معتبر مربوط به هر آیه را در ذیل آن آورده‌است.

ترجمه و تلخیص[ویرایش]

این کتاب توسط اسماعیل جغمان زیدی با نام «اختصار شواهد التنزیل» تلخیص شده‌است. این کتاب اولین بار با نام « بصائر یا قرآن و اهل بیت[پیوند مرده] » توسط آیت الله نجابت شیرازی به فارسی ترجمه شد و پس از آن نیز دو بار با نام اصلی کتاب توسط محمد باقر محمودی و یعقوب جعفری به فارسی ترجمه شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «شواهد التنزیل». وبگاه ناصر مکارم شیرازی.[پیوند مرده]