شمس عطار اردبیلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شمس عطار اردبیلی
نام اصلی
شمس عطار اردبیلی
زاده۱۱۰۶ هجری قمری
اردبیل
درگذشته۱۱۵۵ هجری قمری
اردبیل
زمینه کاریشعر، عرفان
ملیتایرانی

شمس عطار اردبیلی (متولد اردبیل) از شعرا و عرفای ایرانی است.[۱]

او اشعاری به زبان‌های ترکی و فارسی بالاخص در مدیحه‌سرایی ومرثیه سرایی خاندان رسالت قصیده سرایی نموده‌است.[۲] تنها نسخه خطی او در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به شماره IR10-12408 ثبت و نگهداری می‌شود.[۳] او برای اولین‌بار، جریان‌سازی و مفاهیم تصوف و عرفان را وارد ادبیات مرثیه آذربایجان کرد.[۴][منبع بهتری نیاز است][۵]


جلوه‌های کلاسیک و مدرن شعر آیینی[ویرایش]

زمانی که بزرگان معرفت و عرفان و ادب اردبیل آغازگر «ادبیات آیینی» شدند استیلای زبان و ادبیات کهن بر آشنایی با اشعار مولانا لازم و ضروری می‌بود چرا که بدون آشنایی با آن نوع ادبیات نمی‌شد سروده‌های بیضای اردبیلی یا شمس عطار اردبیلی را درک کرد. تأثیر خاقانی و نظامی و فضولی و فردوسی بر زبان و اندیشه این شاعران و صمیمیت و خلوص ایشان در تقدیم اشعاری مجاهدانه بر آستان ائمه (ع) چنان بود که جایی برای ضعف و کمبودهای ادبی نمی‌گذاشت.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «قصیده خماسیه شمس عطار اردبیلی - کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع)». saed.isu.ac.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۳۱.
  2. «شمس عطار اردبیلی». پایگاه حوزه هنری انقلاب استان اردبیل |. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۸.
  3. «قصیده خماسیه دیگر شمس عطار اردبیلی». پایگاه کنسرسیوم محتوی ملی ایران |. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۷.[پیوند مرده]
  4. «همایش ادبیات مرثیه آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی». دانشگاه محقق اردبیلی |. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۸.
  5. اردبیل در گذرگاه تاریخ، تالیف :بابا صفری، جلد سوم، صفحات ۳۲۶ ،۳۲۹،۵۰۶ ،چاپ دوم ، زمستان ۱۳۷۰
  6. «جلوه‌های کلاسیک و مدرن شعر آیینی در استان اردبیل در گفت‌وگو با دکتر وحید ضیایی». روزنامه ایران /پاراگراف ۱۹ |. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]