شفای پرانیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شفای پرانیک pranic healing سیستم انرژی‌درمانی است که توسط چوآ کوک سو رایج شد. او معتقد است که از پرانا یا انرژی حیات می توان جهت پاکسازی و درمان بیماریها استفاده کرد..[۱]او می‌گوید پرانیک درمانی مشابه طب سوزنی و یوگا است که از طریق انرژی بدن می‌تواند جسم را درمان کند.[۲] در این روش درمانی بدون سوزن و از طریق کف دست یا نوک انگشتان انرژی به به بیمار منتقل می شود. چوآ کوک سویی اعتقاد زیادی به پاکسازی و جارو کردن دارد. شفای پرانیک شاخه ای از طب انرژی Energy medicine می باشد.

ریشه پرانا[ویرایش]

پرانا واژه‌ای سانسکریت است به معنای نیروی حیات. وجود این نیرو باعث سلامتی و حیات می‌باشد. در فرهنگ شرق به نام‌ّهای چی (CHI) و کی (KI) شناخته شده است.[۳]

کالبدهای پنجگانه

برای آنکه متوجه شویم چگونه استرسهای ذهنی به بدن منتقل می شوند باید کالبدهای پنجگانه ی بدن را بشناسیم.

امروزه باپیدایش عکسبرداری کرلیان((Kirlian photography)

مشاهده ی هاله های اطراف جسم فیزیکی امکان پذیرشده است.

بنا بر این موئسسه های علم پارا پسیکولوژی گسترش پیدا کرده اند و دانشمندان در رابطه با نظریات مادی گرایانه ی مطلق خود تجدید نظر کرده اند. اکنون دانشمندان به وجود کالبدهایی برتر از جسم فیزیکی پی برده اند که اسامی مختلفی مانند هاله،کالبد اتری،کالبد اختری،کالبد ذهنی و ... برای آنها به کار برده شده است.

بر اساس یوگا انسان از 5 لایه ی وجودی به نام کوشا (kousa)تشکیل شده است که عبارتند از:

1)Annamaya kousa کالبد فیزیکی یا

2)Praiamaya kousaکالبد انرژی حیاتی یا

3)کالبد ذهنی یا Manomaya kousa

4)Vijnanamaya kousaکالبد معرفتی یا

5) کالبد سعادتیا Anandamaya kousa

البته در متون مختلف از نظر تعداد کالبدها نظرات مختلفی وجود دارد.برخی به وجود 7 کالبد و برخی نیز به وجود بینهایت کالبد معتقدند

جستارهای وابسته[ویرایش]

انرژی‌درمانی

انرژی درمانی یک روش درمانی بدون دارو می باشد که مدعیان این روش درمانی از انرژی حیات جهت بهبودی و شفا استفاده می کنند. در برخی از تکنیک های انرژی درمانی از لمس استفاده می شود و در برخی دیگر ممکن است از کریستال جهت تسریع انرژی استفاده گردد. کتاب انرژی درمانی استاد چو کوک سویی ترجمه جمشید هاشمی ( آرام) می تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به شما بدهد.[۴] (انرژی درمانی/ مولف چوا کوک سویی ؛ مترجم جمشید هاشمی ( آرام) – تهران : تجسم خلاق 1381)

کریستال درمانی

کریستال درمانی یکی از شاخه های انرژی درمانی است که در روش انرژی درمانی پرانیک هیلینگ به صورت حرفه ای به آن پرداخته است. در کریستال درمانی در سبک انرژی درمانی پرانیک هیلینگ از کریستال کوارتز برای افزایش انرژی استفاده می شود. کریستال استفاده شده به صورت 6 وجهی و منشوری است.

منابع[ویرایش]

  1. http://www.dnaindia.com/mumbai/report-pranic-healing-a-holistic-cure-without-drugs-1213923
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۲ مارس ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۲ مارس ۲۰۱۴.
  4. انرژی درمانی/ مولف چوا کوک سویی ؛ مترجم جمشید هاشمی ( آرام) – تهران : تجسم خلاق 1381.