شاهراه قندهار–هرات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهراه قندهار–هرات
اطلاعات مسیر
طول۵۵۷ کیلومتر (۳۴۶ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
ازقندهار
بههرات
سامانه بزرگراهی
شاهراه‌ها در افغانستان

شاهراه قندهار–هرات جاده ارتباطی میان شهرهای قندهار و هرات در کشور افغانستان است. این شاهراه که دارای ۵۵۷ کیلومتر طول است بخشی از شاهراه حلقوی افغانستان محسوب می‌شود و در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط شوروی ساخته شده‌است.[۱]

شاهراه قندهار - هرات از دو بخش «شاهراه حلقوی افغانستان» تشکیل شده‌است: NH0101 از قندهار به گرشک و NH0102 از گرشک به هرات می‌رود.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۰۴ بازسازی بزرگراه آغاز شد و انتظار می‌رفت تا پایان سال ۲۰۰۶ تکمیل شود. ایالات متحده بودجه ۳۲۶ کیلومتری (۲۰۳ مایلی) جاده، عربستان سعودی برای یک بخش ۱۱۵ کیلومتری (۷۱ مایل) و ژاپن در بازسازی ۱۱۶ کیلومتری (۷۲ مایلی) کمک مالی می‌کند.[۳] این شاهراه قندهار - هرات زمان سفر بین دو شهر بزرگ را از ۱۰ ساعت به ۴/۳ ساعت کاهش داده‌است.

ارتباط با مسیر ۶۰۶: بزرگراه دلارام - زرنج[ویرایش]

شاهراه دلارام – زرنج که به نام مسیر ۶۰۶ نیز شناخته می‌شود، یک جاده دو بانده به طول ۲۱۷ کیلومتر (۱۳۵ مایل) است که توسط هند در افغانستان ساخته شده‌است و دلارام در ولایت فراه را به زرنج در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران متصل می‌کند.[۴]

شاهراه دلارام-زرنج مرز افغانستان و ایران را به شاهراه قندهار-هرات در دلارام متصل می‌کند که از طریق A01 به دیگر شهرهای بزرگ افغانستان متصل می‌شود. مسیر ۶۰۶ زمان سفر بین دلارام و زرنج را که پیش از ایجاد این شاهراه طی می‌شد از ۱۲ تا ۱۴ ساعت به تنها ۲ ساعت کاهش می‌دهد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Kandahar». www.globalsecurity.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  2. «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۵-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۷ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  3. «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۱-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۹ ژانویه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  4. «The Hindu: Front Page: India hands over strategic highway to Afghanistan». web.archive.org. ۲۰۰۹-۰۲-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۲.