سید حسین ارژنگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میرمصور
نام هنگام تولدسید حسین ارژنگی
زادهٔ۱۲۶۰
تبریز
درگذشت۱۰ مرداد ۱۳۴۲ (۸۱ سال)
تهران
شناخته‌شده براینقاشی

سید حسین ارژنگی معروف به میرمصور (زادهٔ سال ۱۲۶۰ تبریز – درگذشتهٔ ۱۰ مرداد ۱۳۴۲ تهران)، نقاش امپرسیونیسم ایرانی، مؤسس مدرسه صنایع مستظرفه تبریز و از پیش‌گامان طراحی مدرن نقش قالی بود. او و برادر کوچکترش، رسام ارژنگی نقش کلیدی در آموزش هنر در تبریز ایفا کردند.

زندگی[ویرایش]

سید حسین ارژنگی متولد تبریز، ۱۲۶۰ در خانواده‌ای با پیشینهٔ هنری بود که نسب وی به آقا میرک نقاش بزرگ عهد صفویه می‌رسید و نقاشی را هم نزد پدرش، ابراهیم میر آموخت.[۱] او به هنگام گرفتن شناسنامه نام خانوادگی میرمصور ارژنگی را انتخاب نمود. در ابتدا برای مظفرالدین میرزا، ولیعهد چندین نقاشی خلق کرد. سپس به روسیه، فرانسه و ایتالیا سفر کرد و به تحصیل نقاشی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات عالیه در بازگشت به ایران، در خیابان علاءالدوله تهران هنرستانی تأسیس نمود. در همین ایام با کمال‌الملک آشنایی و دوستی پیدا کرد. ولی پس از پنج سال به تبریز بازگشت و در ۱۲۹۷ صنایع مستظرفه را در تبریز تأسیس کرد. او در کنار نقاشی به مجسمه‌سازی، طراحی قالی و سرودن اشعار طنز هم می‌پرداخت.[۲][۳]

نگاره ذهنی امیرکبیر که در سال ۱۳۲۷ (دوران محمدرضاشاه پهلوی) ترسیم شده است. عکس ادیت شده این نگاره توسط برخی نشریات برای سال ها بعنوان عکاسی از چهره امیرکبیر منتشر می شد.

آثار[ویرایش]

میرمصور به غیر از خلق مجسمه و پرتره‌هایی از ادیب نیشابوری، فردوسی، خاقانی و امیرکبیر نقاشی‌هایی به‌نام دارد از جمله: حمله نادرشاه به هندوستان،[الف] رضاشاه سوار بر اسب، رستم و سهراب و شاپور اول. او در سال ۱۳۲۸ از سوی وزارت فرهنگ و هنر نشان درجه یک هنری دریافت کرد.[۲]

یادداشت[ویرایش]

  1. درموزه‌ای در آمریکا نگهداری می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «مشاهیر فرش ایران: میر مصور و رسام ارژنگی». دانشگاه هنر اسلامی تبریز. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰ تیر ۱۳۹۴.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «وبگاه رسمی خاندان ارژنگی». arzhangihoma.ir.
  3. «آشنایی با"استادان میر مصور و رسام ارژنگی" به انگیزه برگزاری همایش نقد و بررسی مستندهای قالی آذربایجان».