پرش به محتوا

سعدالله امیرشقاقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سعدالله امیرشقاقی،‌‌ با نام اسدالله امیرشقاقی و سعید امیری نیز شناخته شده،‌ یکی از راه اندازان سایت های قماربازی در ایران بود.[۱]

زندگی نامه[ویرایش]

سعدالله امیرشقاقی در ایران متولد شد. او مربی رقص است و در یک مدرسه رقص استانبول تدریس میکرد.[۲] میلاد حاتمی از کسانی بود که از سعدالله امیرشقاقی به عنوان یکی از مهمترین مدیران شبکه‌های قماربازی در ایران نام برد.[۳] او به طور کلی هرگونه ارتباط با سایت‌های قماربازی در کشور ایران را منکر می شد و مدعی بود که این اتهام ها برای رد گم کردن توسط مدیران اصلی این سایت‌ها به او زده شده است.[۴]‌ به‌ ادعای نماینده مجلس ترکیه، آدم تاشکایا، امیرشقاقی، ارتباطات خوبی با دادستان و رئیس پلیس استانبول داشته است. او و پسرش را پدرخواندگان قمار لقب داده اند.[۵]‌ در برخی اخبار از قاچاق دختران به عنوان یکی از فعالیت های غیر قانونی آنان معرفی شده است. او با خرید منزل در ترکیه،‌ اقامت دریافت کرده بود که دادگاهی به دنبال سلب تابعیت او بود. ثروت او بیش از ۱۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.[۶] او با جعل هویت در هتلی در ازمیر زندگی می‌کرد.[۷]

اولین بار، فردی به نام «محمد جرجندی»، کارشناس امنیت اطلاعات، مقیم آمریکا که یکی دو سالی است روی موضوع مافیای شرط‌بندی کار می‌کند، نام فردی به نام «سعدالله امیرشقاقی» و پسرش با نام «فرشید امیرشقاقی» (معروف به مونتیگو در اینستاگرام) را به عنوان دو تن از سرشاخه‌های مافیای شرط‌بندی اینترنتی مطرح کرد.[۸]

بازداشت در سال ۱۴۰۲[ویرایش]

امیرشقاقی در ۲۵اسفند ۱۴۰۲ در ترکیه دستگیر شد. به گفته منابع خبری، در این عملیات ۱۲۰ هزار دلار، ۸۰ هزار یورو، ۹ ساعت مچی لوکس و ۱۵ شرکت به ارزش ۵۰۰ هزار دلار، ۱۰ خودرو، سهم شراکت در ۱۷ خانه و ساختمان و ۹ شرکت دیگر کشف، شناسایی و با حکم محکمه های قضایی ترکی ضبط شد. به گفته وزیر کشور، او قصد فرار از ترکیه را داشته که در ازمیر دستگیر شده است.[۴][۹] او از سوی مقامات قضایی ترکیه متهم به پولشویی است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «ترکیه «سرکرده» یکی از شبکه‌های اصلی سایت‌های قمار در ایران را بازداشت کرد». العربیه فارسی.
  2. «دستگیری سعدالله امیرشقاقی، پدر سایت‌های شرط‌بندی ایرانی در ترکیه». روزنامه هفت صبح. ۲۰۲۴-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  3. ایران، عصر (۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۱۶:۵۰). «میلاد حاتمی: تبلیغ قمار برای جذب اعضا می‌کردم/ 4 تا ماشین داشتم/ تمامی لایوها دیکته شده از سوی بازیگران اصلی و پشت پرده بوده». fa. دریافت‌شده در 2024-03-16. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «سعدالله امیرشقاقی به اتهام انجام جرایم سازمان‌یافته در ترکیه بازداشت شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «بازداشت سعدالله امیرشقاقی به اتهام پولشوییِ مرتبط با شرط‌‌بندی غیرقانونی در ترکیه». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  6. «بازداشت سعدالله امیرشقاقی، مافیای سایت‌های شرط‌بندی در ایران و ترکیه». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۴-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  7. «پدر سایت های شرط بندی در ترکیه بازداشت شد (+عکس و فیلم) | عصر ترکیه». ۲۰۲۴-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  8. «سعدالله امیر شقاقی کیست؟-راهبرد معاصر». rahbordemoaser.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.
  9. «سعدالله امیرشقاقی، از گردانندگان سایت‌های قمار در ترکیه بازداشت شد». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۴-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۶.