سرین بدیعی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرین بدیعی
ملیتایرانی-آمریکایی
شناخته‌شده برایفعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازداشت به دلیل توهین به مقدسات مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی
وبگاه

سرین بدیعی یا سرین کرتیس (زاده تهران) شناخته شده با عنوان شاهزاده سرین، سلبریتی اینترنتی[۱] ایرانی است.[۲][۳][۴][۵][۶]

زندگی‌نامه[ویرایش]

پیش از بازداشت، بدیعی ویدیوهایی را با محتوای گوناگون از انتقادهای سیاسی تا نمایش تجملات گران‌قیمت و تصاویر جنسی منتشر می‌کرد.[۲] عمده انتقادات او حول محور خرافه‌های دینی و انتقاد از نظام جمهوری اسلامی در ایران بوده است، او اصل و نسب خود را متعلق به دودمان‌های پادشاهی قدیمی می‌داند.[۷] به نقل از بی‌بی‌سی فارسی او احتمالاً تبعه نیوزیلند است.[۷]

سفر به ایران و بازداشت[ویرایش]

او در فروردین ۱۴۰۳ به ایران سفر کرد و ویدیوهایی از حضور خود منتشر کرد.[۸][۹][۱۰] او پیش از بازداشت، در آخرین لایو اینستاگرامی با کیوان زند، چهره شبکه‌های اجتماعی تأیید کرد که در ایران است اما به‌نظر می‌رسد به اشتباه موقعیتش را هم ذکر کرد و گفت که در شهرک اکباتان است.[۲]

صابرین نیوز برای اولین بار با انتشار تصاویری از سفر سرین بدیعی به ایران خبر داد و توجه مقامات قضایی را به موضوع جلب کرد. در تاریخ ششم فروردین خبرگزاری میزان اعلام کرد که او به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت شده است.[۱۱][۱۲][۱۳] سرین بدیعی در یکی از توئیت‌های خود خطاب به مخاطبانش اعلام کرد که تمامی قرآن‌های جهان را باید به آتش بکشید و مسجدها را با خاکستر یکسان کرد.[۱] وی پیش از این ویدیوهایی از خود در یوتیوب منتشر کرده بود که در آن مخاطبان خود را به آتش‌زدن قرآن دعوت می‌کرد.[۱۴]

وزارت خارجه‌های نیوزیلند و آمریکا از بازداشت او مطلع هستند اما جزئیات بیشتری ارائه نداده‌اند. دوستان و آشنایان نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «شاهزاده سرین که بود و چرا بازداشت شد». پایگاه خبری شما نیوز. ۲۰۲۴-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ««شاهزاده سرین» کیست و چرا به ایران رفت؟». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۶.
  3. «بازداشت یک شهروند دوتابعیتی دیگر در ایران؛ «شاهزاده سرین» کیست؟». العین فارسی. ۲۰۲۴-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۷.
  4. «همه چیز دربارهٔ «شاهزاده سرین»؛ مجنون یا هتاک به مقدسات؟». اعتمادآنلاین. ۲۰۲۴-۰۳-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۸.
  5. «بازداشت «شاهزاده سرین» و پرسش کاربران دربارهٔ چرایی بازگشت او به ایران». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۶.
  6. «فرد هتاک به مقدسات مشهور به «سرین» در کرج بازداشت شد». خبرگزاری تسنیم. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۷.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ««شاهزاده سرین»، چهره جنجالی بازداشت شده احتمالاً تابعیت نیوزیلند دارد». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۵.
  8. خبرگزاری قوه قضائیه از بازداشت «شاهزاده سرین» در استان البرز خبر داد, صدای آمریکا, 2024-03-25, retrieved 2024-03-25
  9. «فرد هتاک به مقدسات مشهور به «شاهزاده» در کرج بازداشت شد». ایسنا. ۲۰۲۴-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  10. «ماموران جمهوری اسلامی «شاهزاه سرین» را «شناسایی و دستگیر» کردند». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  11. «خبرگزاری قوه قضاییه از بازداشت سرین کرتیس، مشهور به «شاهزاده سرین» در استان البرز خبر داد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  12. «فرد هتاک به مقدسات مشهور به «شاهزاده» در کرج بازداشت شد». خبرگزاری میزان. ۶ فروردین ۱۴۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  13. «سرین کرتیس توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد». خبرگزاری هرانا. ۲۰۲۴-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۵.
  14. «شاهزاده سرین بدیعی - YouTube». www.youtube.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۷.