سد اخند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد اخند
سد اخند در ایران واقع شده
سد اخند
موقعیت سد اخند در ایران
نام رسمیسد اخند
کشورایران پرچم ایران
محل5 کیلومتری شمال شرقی روستای اخند از توابع شهرستان عسلوییه در استان بوشهر
مختصات۲۷°۲۶′۰۹″شمالی ۵۲°۴۶′۵۵″شرقی / ۲۷٫۴۳۵۸۸۱°شمالی ۵۲٫۷۸۱۸۸۶°شرقی / 27.435881; 52.781886
آغاز ساخت۱۳۹۷
گشایشدر حال ساخت
سد و سرریزها
بر روی رودرودخانه اخند
ارتفاع از پی۳۶ متر
مخزن
حجم کل مخزن۲ میلیون متر مکعب

سد اخند یک سد کوچک در حال ساخت در نزدیکی روستای آخند در ۱۵ کیلومتر شرق شهر عسلویه استان بوشهر است. این سد که با هدف اصلی کنترل سیلاب به سمت روستای اخند و تأسیسات صنعتی منطقه ساخته شده‌است در فاصله ۱۰ کیلومتری ساحل خلیج فارس قرار دارد.

اهداف ساخت سد[ویرایش]

هدف اصلی از انجام این پروژه کنترل سیلاب‌های سهمگین رودخانه اخند بوده که هر ساله باعث بروز خسارات به روستای اخند و اراضی کشاورزی اطراف آن می‌شود. با کنترل سیلاب‌های این حوضه، می‌توان بخشی از بحران کم‌آبی بوجود آمده طی سالیان اخیر را مدیریت نموده. همچنین بخشی از آب برای تأمین آب شرب شهرستان عسلوییه استفاده می‌شود.[۱]

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با توجه به گستردگی صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی در منطقه عسلویه، سد اخند می‌تواند (با جلوگیری از سیل) خسارت احتمالی به این تأسیسات را در پایین دست خود کاهش دهد.[۲]

مشخصات سد[ویرایش]

به منظور کنترل آب‌های روان و سیلاب در مقطع روستای اخند، سدی از نوع بتنی وزنی به ارتفاع حدود ۳۲ متر، طول تاج سد ۱۱۳ متر و حجم مخزن ۲ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شد که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر آغاز شده. حجم بدنه آن ۴۵ هزار متر مکعب می‌باشد.

تأمین اعتبار پروژه[ویرایش]

این سد بتنی با حجم بدنه ۴۵ هزار متر مکعب با هزینه ۷۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آب منطقه ای بوشهر، سد اخند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳.
  2. آنلاین، عسلویه (۲۰۲۳-۰۱-۱۰). «سد "اخند" در شهرستان عسلویه امسال آبگیری می‌شود». عسلویه آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۸.
  3. «آبگیری سد اخند آغاز شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۸.