سحابی ساعت‌شنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سحابی ساعت‌شنی
سحابی
این تصویر را تلسکوپ فضایی هابل گرفته است که این سحابی را با حلقه‌های ظریف از گازهای درخشان، (نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن) نشان می‌دهد.
اطلاعات رصدی: J2000 مبدأ
بعد13h 39m 35.116s[۱]
میل‏ 51.45″ 22′ ‎−67°[۱]
فاصله8 kly (2.5 kpc)[نیازمند منبع] ly
قدر ظاهری (V)13.0[۱]
صورت فلکیمگس جنوبی
ویژگی‌های فیزیکی
شعاع- سال نوری
قدر مطلق (V)-
نکات مهم-
نام‌های دیگرESO 97-1,[۱]

Engraved Hourglass Nebula,[۱]
Etched Hourglass Nebula,[۱]

PN MyCn 18[۱]
جستارهای وابسته: فهرست‌های سحابی‌ها

سحابی ساعت‌شنی[۲] (انگلیسی: Engraved Hourglass Nebula) سحابی سیاره‌نمایی است که در صورت فلکی مگس جنوبی قرار دارد و ۸۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. ساختار ساعت‌شنی آن به دلیل انبساط بادهای ستاره‌ای بسیار پرسرعت درون ابری با سرعت گسترش کمتر ایجاد شده است.[۳]

در هسته این سحابی، ستاره‌ای خورشید مانند است که در فرایند تبدیل به یک کوتوله سفید محو و سرد قرار گرفته است؛ سوخت هسته‌ای ستاره مرکزی این سحابی پایان یافته است و لایه‌های بیرونی با فشار به خارج از مدار اصلی در فضا پرتاب شده‌اند و مرکز آن را مبدل به کوتوله‌ای سفید کرده‌اند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ "SIMBAD Astronomical Database". Results for PN MyCn 18. Retrieved 2006-12-22.
  2. «سحابی ساعت‌شنی» [نجوم رصدی و آشکارسازها] هم‌ارزِ «Hourglass Nebula»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر یازدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۶۱۴۳-۴۵-۳ (ذیل سرواژهٔ سحابی ساعت‌شنی)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ سمیر الله وردی (۲۸ فروردین ۱۳۹۳). «سحابی ساعت شنی». بیگ بنگ. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۷.