سبعاوی ابراهیم تکریتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سباوی ابراهیم تکریتی)
سبعاوی ابراهیم تکریتی
سرپرست سازمان امنیت عمومی
دوره مسئولیت
۱۹۹۱ – ۱۹۹۶
پس ازعبدالرحمان الدوری
پیش ازطه عباس الاهبادی
مدیر استخبارات
دوره مسئولیت
1989 – ۱۹۹۵
پس ازفاضل البراک
پیش ازعلی حسن المجید
اطلاعات شخصی
زاده۲۷ فوریه ۱۹۴۷
تکریت، پادشاهی عراق
درگذشته۸ ژوئیه ۲۰۱۳ (در سن ۶۶ سالگی)
بغداد، جمهوری عراق[۱]
ملیتعراقی
حزب سیاسیحزب بعث - منطقه عراق
فرزندانایمن سبعاوی ابراهیم
بشار سبعاوی ابراهیم
ابراهیم سبعاوی ابراهیم
عمر سبعاوی ابراهیم
سعد سبعاوی ابراهیم
یاسر سبعاوی ابراهیم[۲]
پیشهافسر اطلاعات

سبعاوی ابراهیم تکریتی (عربی: سبعاوی إبراهیم التکریتی، ۲۷ فوریه ۱۹۴۷–۸ ژوئیه ۲۰۱۳)، برادر ناتنی صدام حسین، رهبر سرویس مخفی عراق، مخبرات، در زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ بود. وی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ ریاست اداره کل امنیت را بر عهده داشت و بعداً به عنوان مشاور رئیس‌جمهور خدمت کرد.

پس از حمله ائتلاف به رهبری ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، ابراهیم مخفی شد و در ۲۷ فوریه ۲۰۰۵، خبر دستگیری وی علنی شد. ابراهیم رتبه ۳۶ از فهرست ۵۵ عراقی مورد تعقیب را داشت.[۳] او مظنون به دست داشتن در انفجارها و کشتارهایی بود که پس از فروپاشی رژیم سابق عراق روی داد و یک میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، در نظر گرفته شد. سوریه ابراهیم را دستگیر کرده بود و به نیروهای عراقی تحویل داد و نیروهای عراقی نیز او را به نیروهای آمریکایی تحویل دادند.[۴] سوریه بارها به حمایت از مقامات سابق عراق متهم شده بود، اتهامی که دولت سوریه همیشه آن را رد می‌کرد.

ابراهیم در مارس ۲۰۰۹ توسط دادگاهی در بغداد به اعدام با چوبه دار محکوم شد. با قرائت حکم اعدامش برخاست و اعلام کرد «الله اکبر» و افتخار می‌کند که شهید شده‌است.[۵] ابراهیم در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳ بر اثر سرطان درگذشت.

پسر او، ایمن سبعاوی ابراهیم، نیز توسط ایالات متحده دستگیر شد. او هنگام در ۹ دسامبر ۲۰۰۶ هنگامی که در حال گذراندن حبس ابد بود، از زندان فرار کرد. یکی از برادران ابراهیم به نام وطبان ابراهیم التکریتی نیز به اعدام محکوم شد و برادر دیگرش به نام برزان ابراهیم التکریتی نیز در سال ۲۰۰۷ اعدام شد.

منابع[ویرایش]

  1. "Saddam Hussein's half-brother, Sabawi Ibrahim al-Hassan, dies of cancer: justice ministry". ABC News. ABC. 8 July 2013. Retrieved 2 March 2019.
  2. "Treasury Designates Saddam Hussein's Nephews". United States Department of the Treasury. 21 July 2005. Retrieved 2 March 2019.
  3. "Saddam's half-brother dies of cancer". CNN. 8 July 2013. Retrieved 2 March 2019.
  4. "Saddam half-brothers to be executed within a month". The Express Tribune. 15 July 2011. Retrieved 2 March 2019.
  5. "Tariq Aziz guilty of Iraq murders". BBC News. 11 March 2009. Retrieved 2 March 2019.