ساکی (نویسنده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هکتور هیو مونرو
زاده۱۸ دسامبر ۱۸۷۰
Akyab، میانمار
درگذشته۱۳ نوامبر ۱۹۱۶ (۴۵ سال)
Beaumont-Hamel، فرانسه
نام(های) دیگرساکی
پیشهنویسنده، نمایش‌نامه‌نویس
ملیتبریتانیایی

هکتور هیو مونرو (به انگلیسی: Hector Hugh Munro) متخلص به ساکی (به انگلیسی: Saki) (۱۸ دسامبر ۱۸۷۰ — ۱۳ نوامبر ۱۹۱۶) نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی بود. داستان‌های او بازتاب دهندهٔ اوضاع اجتماعی و فرهنگی زمان پادشاهی ادوارد هفتم هستند و با لحنی طنزآمیز به تمسخر تظاهرها، حماقت‌ها و نامهربانی‌های اجتماع می‌پردازند. برخی از داستان‌های ساکی فضایی ترسناک دارند.[۱]

زندگی[ویرایش]

مونرو پسر افسر پلیسی در میانمار[یادداشت ۱] بود. دو ساله بود که به نزد عمه‌هایش در نزدیکی بارنستپل در شهرستان دوون انگلستان فرستاده شد تا با آن‌ها زندگی کند. او بعدها در داستان‌هایی که برای کودکان نوشت شخصیت‌های عمه‌های ظالمی را در داستانش قرار داد تا بدین گونه از سختگیری‌های آنان انتقام گرفته باشد. او در مدرسه بدفورد در اکسمث درس خواند. در ۱۸۹۳ به پلیس میانمار پیوست اما از آنجا اخراج شد. پس از آن به روزنامه‌نگاری پرداخت؛ و برای وست‌مینستر گزت مقاله‌های طنزآمیز سیاسی نوشت. در سال ۱۹۰۰ کتاب طلوع امپراتوری روسیه[یادداشت ۲] را نوشت که اثری تاریخی و جدی بود.

او مدتی به عنوان خبرنگار خارجی برای روزنامه مورنینگ پست در بالکان، روسیه و پاریس کار کرد. مونرو در ۱۹۰۸ در لندن ساکن شد و به نوشتن داستان کوتاه پرداخت. رجینالد[یادداشت ۳] (۱۹۰۴)، رجینالد در روسیه[یادداشت ۴] (۱۹۱۰)، رویدادنامهٔ کلوویس[یادداشت ۵] (۱۹۱۲)، دیوها و سوپر دیوها[یادداشت ۶] (۱۹۱۴) برخی از آن‌ها هستند.

مونرو در جنگ جهانی اول کشته شد.

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. میانمار در آن زمان جزئی از امپراتوری بریتانیا بود و برمه نامیده می‌شد.
  2. The Rise of the Russian Empire
  3. Reginald
  4. Reginald in Russia
  5. The Chronicles of Clovis
  6. The Beasts and Super-Beasts

پانویس[ویرایش]

  1. "Saki" (به انگلیسی). Encyclopædia Britannica. Retrieved 23 October 2013.

منابع[ویرایش]