پرش به محتوا

سافت کلود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سافت کلود
نام لاتینSoftqloud GmbH
نوعبا مسئولیت محدود
صنعتفناوری اطلاعات
سرنوشتتحت تحریم اتحادیه ی اروپا
بنا نهاده۱۳۹۵
دفتر مرکزیدوسلدورف آلمان
مدیر عامل اجراییفاطمه روشن نفس
خدماتزیرساخت های فناوری ابری
تعداد کارکناننامشخص
مادرفناپ، ابرآروان
وبگاه

سافت کلود (به لاتین: Softqloud) شرکتی در حوزه‌ی فناوری ابری است که کار خود را از سال ۱۳۹۵ در شهر دوسلدورف آلمان آغاز کرده است و با چندین محصول و قابلیت ابری مختلف مانند شبکه توزیع محتوا (CDN)، وی‌اودی، سرور ابری، پلتفرم ویدیویی، کانتینر ابری و ذخیره سازی اشیاء (به انگلیسی Object storage) را برای مشتریان خود تامین می‌کند.[۱]

محصولات[ویرایش]

همکاری در محدودسازی و فیلترینگ اینترنت در ایران[ویرایش]

جین-فلیپ بک (به آلمانی Jean Philip Bäck) خبرنگار بخش فناوری اطلاعات روزنامه تاتس در آلمان در روز ۲۸ مهر ۱۴۰۱ مقاله ای با عنوان «شرکت های خزنده ی ایرانی و ارتباط ایران با مربوش» از نام، مشخصات و آدرس شرکتی به نام "سافت کلود" مستقر در مربوش در نزدیکی دوسلدورف را می نویسد و مدعی می شود این شرکت زیرمجموعه ابر آروان می‌باشد که به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و قطع اینترنت در ایران کمک می کند.[۲]

یک روز پس از این وب سایت تخصصی نتس پولیتیک (به آلمانی Netzpolitik) نیز در مقاله ای به قلم مارکوس رویتر این ارتباط با شرکت ابر آروان را تایید می کند.[۳]

به گفته آن‌ها این شرکت در عمل چیزی جز یک نشانی پستی نیست، ولی در عین حال خود را به عنوان شرکتی آلمانی جا زده و کمترین اشاره‌ای به ارتباط خود با ابرآروان نکرده‌است.[۴] جین-فلیپ بک پیش از این نیز در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران اقدام به نگارش مقاله ای در بیان وضعیت محدودیت و قطع اینترنت در ایران نمود بود. [۵]

در پی افشای این ارتباط ابرآروان نیز با حذف نام "سافت کلود" از صفحه خود به نوعی نشان داد که ظاهراً چیزی برای پنهان‌کاری وجود دارد و از انجام تحقیق در خصوص نقش خود در همکاری با حکومت ایران در قطع شدن اینترنت هراس دارد.[۶][۷][۸] وب سایت رسمی شرکت سافت کلود نیز اقدام به انتشار بیانیه ای در رد گزارش وب سایت نتس پولیتیک بر علیه شرکت نمود.[۶]

رد پای شرکتی به ظاهر آلمانی دیگری به نام "راین‌موند (Rheinmond)" نیز در ماجرای "سافت کلود"، یعنی شرکت پوششی ابرآروان در آلمان دیده می‌شود که پیش از این نیز کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره کرده بودند. نکته اینکه رییس هیيت مدیره راین موند نیز شخصی به نام فاطمه روشن نفس معرفی شده است. [۹]پیش تر نیز متخصصان فناوری، از جمله امیرعماد میرمیرانی (جادی)، حسین رونقی و بسیاری دیگر از نقش ابرآروان در قطع دسترسی به اینترنت پرده برداشته بودند. ابرآروان تنها یکی از شرکت‌های طرف قرارداد حکومت فعلی ایران است که به دستیابی این حکومت به شبکه ملی اطلاعات و آماده‌سازی زیرساخت‌های شبکه برای قطع اینترنت جهانی کمک می‌کند. به بیان ساده، ابرآروان با کمک به پروژه "ابر ایران" شرایطی را فراهم کرده که حکومت ایران هر زمان که نیاز داشته باشد بتواند با هزینه و دردسر کمتری اینترنت را قطع کند.[۱۰][۱۱]

واکنش ها در آلمان[ویرایش]

واکنش وزیر امور خارجه آلمان[ویرایش]

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در روز شنبه 30 مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که سازمان امنیت و وزارت اقتصاد این کشور در حال بررسی همکاری یک شرکت آلمانی با جمهوری اسلامی برای محدود کردن اینترنت در ایران هستند.

بربوک که شامگاه پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، نام این شرکت را سافت کلود اعلام کرد و گفت که بررسی‌ها به چند روز زمان نیاز دارد.

وزیر خارجه آلمان همکاری یک شرکت آلمانی با رژیم جمهوری اسلامی برای قطع‌کردن اینترنت و محدودسازی دسترسی شهروندان به جریان آزاد اطلاعات در ایران را «تکان‌دهنده» خواند و تصریح کرد که در صورت مسجل‌شدن این همکاری، عواقب کیفری در انتظار مدیران این شرکت خواهد بود.[۱۲][۱۳][۱۴]

واکنش رسانه های آلمان[ویرایش]

پس از گزارش روزنامه تاتس و وب سایت نتس پولیتیک رسانه های دیداری و نوشتاری آلمان واکنش گسترده ای به این موضوع نشان دادند.[۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۲۵][۲۶][۲۷]

در یکی از بارزترین این تلاش ها کارولین کبکوس (به آلمانی Carolin Kebekus) شومن شبکه ی یک آلمان نتیجه ی تحقیقات خود را با بیانی طنز در یک شوی تلویزیونی در مورد شرکت سافت کلود اعلام می کند.[۲۸]

مجله ی معروف بیلد (به آلمانی Bild) نیز در مقاله ای ضمن قرار دادن تصویر خانه ای که این شرکت بعنوان محل شرکت به ثبت رسانده است به تحلیل این موضوع پرداخته است.[۲۹]

منابع[ویرایش]

  1. «Softqloud Impressum». softqloud.com.
  2. Jean-Philipp Baeck. "Iranische Tarnfirmen in Deutschland". taz.de (به آلمانی).
  3. Markus Reuter. "Deutsche Firma in Aufbau des abgeschotteten Internets im Iran verstrickt". netzpolitik.org (به آلمانی).
  4. "Firmendaten Softqloud - GmbH, Düsseldorf" (به آلمانی).
  5. Jean Philip Bäck. "Server gegen die Internet-Zensur". taz.de (به آلمانی).
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "Stellungnahme Vorwürfe im Artikel Meerbusch-Iran-Connection: Deutsche Firma in Aufbau des abgeschotteten Internets im Iran verstrickt von Netzpolitik.org vom 20.10.2022". softqloud.com (به آلمانی).
  7. «نقش و سهم شرکت‌هایی مانند ابر آروان در قطع اینترنت». دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۴۰۱.
  8. «آیا پروژه «ابر ایران» در مسیر قطع اینترنت قدم برمی‌دارد؟». zoomit.ir. دریافت‌شده در ۲۵ دی ۱۳۹۹.
  9. "Rheinmond Impressum". rheinmond.de (به آلمانی). Archived from the original on 22 September 2022. Retrieved 19 November 2022.
  10. «افشاگری رسانه‌های آلمان از نقش یک شرکت آلمانی در قطع اینترنت ایران؛ پای ابرآروان در میان است». VOA.
  11. «شرکت آلمانی برای قطع اینترنت با آخوندها همکاری کرد!». iranfreedom.org.
  12. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  13. «وزیر خارجه آلمان: همکاری شرکت آلمانی برای قطع اینترنت در ایران در دست بررسی است». iranintl.com.
  14. «نقش یک شرکت ثبت‌شده در آلمان در محدودسازی اینترنت در ایران». dw.com.
  15. "t3n – digital pioneers | Das Magazin für digitales Business". t3n.de (به آلمانی). Archived from the original on 19 November 2022. Retrieved 2022-11-19.
  16. "Wieso darf eine Firma die die Oppression und staatliche Zensur im Iran vereinfacht, unterstützt und durchführt, in Deutschland existieren und unhinterfragt operieren? | Frage an Anja Butschkau (SPD)". www.abgeordnetenwatch.de (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  17. Redaktion، MOPO (۲۰۲۲-۱۰-۲۲). «So hilft eine deutsche IT-Firma dem brutalen Mullah-Regime im Iran». MOPO (به آلمانی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۹.
  18. "Internet im Iran: Hilft eine Firma aus NRW bei der Abschottung?". www1.wdr.de (به آلمانی). 2022-10-20. Retrieved 2022-11-19.
  19. Deutschland, RedaktionsNetzwerk. "Softqloud: Deutsche Firma soll Iran bei Internetzensur unterstützen". www.rnd.de (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  20. Schmitz, Sonja (2022-10-28). "Unterstützung für das Regime im Iran: IT-Firma im Visier der Ermittler". RP ONLINE (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  21. online, heise. "Firma aus Düsseldorf hilft Iran angeblich bei Abschottung vom Internet". heise online (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  22. "Düsseldorf: Half IT-Firma aus NRW bei Abschottung des Internets im Iran?". bild.de (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  23. online, heise (2022-10-27). "Hilfe für Irans Abschottung vom Internet: Staatsschutz prüft Vorwürfe". Head Topics (به آلمانی). Retrieved 2022-11-19.
  24. Internet im Iran: Deutsche IT-Firma hilft offenbar bei Abschottung | WDR Aktuelle Stunde, retrieved 2022-11-19
  25. Mag (۲۰۲۲-۱۱-۰۴). «[Nicht nur gegen die Netzzensur des Regimes im Iran] Mit einem Klick unzensiertes Netz und Anonymität spenden, um Kommunikation zu schützen » LabourNet Germany». LabourNet Germany (به آلمانی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۹.
  26. «Meerbusch-Iran-Connection: Deutsche Firma in Aufbau des abgeschotteten Internets im Iran verstrickt – Dirk Bachhausen». www.bachhausen.de. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۹.
  27. admin. «Internet-Abschottung im Iran: Fragwürdige Verbindungen nach Deutschland» (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۹.
  28. ArvanCloud – Hilft das deutsche Unternehmen im Iran bei der Internet-Blockade? | Caros Computer Club, retrieved 2022-11-19
  29. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :4 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).