رودابه بختیار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رودابه بختیار
زادهٔ۲۱ ژوئن ۱۹۶۶ ‏(۵۷ سال)
فرزنو، کالیفرنیا
ملیتایرانی-آمریکایی
دیگر نام‌هارودی بختیار
سازمانسی‌ان‌ان
فاکس نیوز

رودابه بختیار، (به انگلیسی: Rudi Bakhtiar) (زاده ۲۱ ژوئن ۱۹۶۶) که با اسم رودی بختیار نیز شناخته می‌شود، مجری و خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار می‌باشد، که از پدر و مادری ایرانی در فرزنو، کالیفرنیا زاده شد.

بختیار در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان خبرنگار، به شبکه خبری سی‌ان‌ان پیوست و در طول ۹ سال فعالیت در بخش‌های مختلف تلویزیون کابلی این شبکه خبری، حضور داشت. وی یک بار نیز با برنامه اتاق خبر سی‌ان‌ان، نامزد دریافت جایزه امی شد. وی یک بار نیز به عنوان نهمین خبرنگار برتر آمریکا انتخاب شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

رودی بختیار، با نام اصلی رودابه بختیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۶ از پدر و مادری ایرانی و از تبار ایل بختیاری در فرزنو، کالیفرنیا زاده شد.[۱][۲]

رودابه با اینکه در آمریکا متولد شده، اما تا انقلاب ۱۳۵۷ ایران در ایران بزرگ شده‌است.[۳] وی تحصیلاتش را در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس ادامه داد و در این دانشگاه مدرک کارشناسی زیست‌شناسی را دریافت کرد.[۴][۵]

در سال ۱۹۹۰ بختیار وارد دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه نیویورک شد، ولی تحصیلاتش را نیمه‌کاره رها کرد. او برای مدت کوتاهی نیز در رشته معماری در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد ولی آن را نیز نیمه کاره رها کرد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

رودابه کار خبرنگاری خود را از شبکهٔ سی‌ان‌ان شروع کرد. وی در سال ۱۹۹۶ با گذراندن آزمون ورودی این خبرگزاری و موفقیت در میان حدود ۱۰۰ داوطلب دیگر، پا به عرصهٔ روزنامه‌نگاری گذاشت.

وی در شبکهٔ سی‌ان‌ان مجری بخش سی‌ان‌ان هدلاین نیوز شد و در زمان حملات ۱۱ سپتامبر نیز در همین جایگاه فعالیت نمود. وی بعد از ۱۰ سال کار مداوم در شبکهٔ سی‌ان‌ان به علت مراقبت از پدرش که به سرطان حنجره دچار شده بود، از این شبکه خبری جدا شد.[۶]

بختیار در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۶ به صورت رسمی به شبکه خبری فاکس نیوز پیوست و در سال ۲۰۱۶ پس از شکایتی در مورد آزار جنسی به صورت توافقی از آن خبرگزاری اخراج شد.[۷][۸] او از جمله کسانی است که در مراسمی در واشینگتن، برای مردم زمین لرزه بم کمک‌های نقدی بسیاری جمع‌آوری کرد.[۹][۱۰] بختیار یکی از اعضای هیئت مدیره؛ اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار می‌باشد.[۱۱]

زندگی شخصی[ویرایش]

خانواده بختیار از ایرانیان آمریکا و از خانواده‌های شناخته شده در ایل بختیاری می‌باشند. پدر وی که در سال ۲۰۰۵ درگذشت،[۱۲] برادرزادهٔ شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر ایران در دورهٔ پهلوی می‌باشد. وی همچنین از بستگان ثریا اسفندیاری و از نوادگان علیقلی خان سردار اسعد است.[۱۳] پدربزرگ-پدربزرگ بختیار، نصیر خان سردار جنگ (از ایلخانان بختیاری، در دوره قاجار و از نمایندگان دوره نخست مجلس شورای ملی) می‌باشد.[۱۴]

رودی بختیار از کودکی در زمینهٔ اسب سواری، تکواندو، تنیس، یوگا و اسکی فعالیت می‌نمود.[۱۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «RUDI BAKHTIAR». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۵ دسامبر ۲۰۱۴.
  2. «رودابه بختیار». سفارت مجازی ایالات متحده در ایران. ۲۰۱۵-۰۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۳۰.
  3. «Rudi Bakhtiar, Director of Communications». Center for Human Rights in Iran. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۳۰.
  4. «Rudi Bakhtiar | PAAIA: Public Affairs Alliance of Iranian Americans». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸.
  5. «رودی بختیار، چهره ای شناخته شده در آمریکا». صدای آمریکا. ۲۸ اسفند ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۳۰.
  6. Goodman، Tim (۲۰۰۵-۱۰-۲۶). «All the dirt on sci-fi shows and D.C. dramas Rudi Bakhtiar's absence on CNN strongly felt». San Francisco Chronicle. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۲-۲۷.
  7. Nast، Condé (۲۰۱۶-۰۸-۲۶). «The Case Against Fox News». The New Yorker (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۳۰.
  8. Rutenberg، Jim؛ Steel، Emily؛ Koblin، John (۲۰۱۶-۰۷-۲۳). «At Fox News, Kisses, Innuendo, Propositions and Fears of Reprisal» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۳۰.
  9. "Human Rights and Democratic Reform in Ir... | United States Senate Committee on Foreign Relations". www.foreign.senate.gov (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-30.
  10. «Official Rudi Bakhtiar Facebook Page». Facebook. دریافت‌شده در ۲۰۰۹-۱۰-۲۳.
  11. «Public Affairs Alliance of Iranian Americans Launches Nationwide». Payvand. ۲۰۰۸-۰۴-۳۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۵-۰۱.
  12. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۸ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲.
  13. Johnson، Marilyn (۲۰۰۲-۰۸-۱۷). «CNN Anchor Rudi Bakhtiar». Iran-va-Jahan. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۲-۲۷.
  14. «Rudi Bakhtiar». IMDb.
  15. «CNNfyi». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مارس ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۲-۲۷.]

پیوند به بیرون[ویرایش]