رزمایش پیامبر اعظم ۱۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ توسط نیروهای زمینی دریایی و هوافضای سپاه به همراه سازمان سایبر الکترونیک در منطقه سواحل استان هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان در تاریخ دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ به مدت ۵ روز برگزار گردید.[۱][۲][۳] از ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ انبوهی تعداد شلیک و شلیک همزمان موشک‌های میان‌برد و دوربرد اشاره‌کرد.[۴][۵][۶] پهپادهای دوربرد، موشک بالستیک نقطه‌زن، شناورهای تندرو با سرعت ۹۰ نات به بالا و همچنین تجهیزات رزم زمینی در تعامل با تاکتیک‌های جدید از جمله تجهیزات مورد استفاده و ارزیابی شدند. این رزمایش بر اساس شبیه‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های دفاعی و تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی که دارای ویژگی‌های همزمانی، پیوستگی، انطباق و در هم تنیدگی جنگ نرم، نیمه‌سخت و سخت است، طراحی و اجرا شد.[۷]

پیام رزمایش[ویرایش]

بازتاب رسانه‌ای[ویرایش]

شبکه خبری انگلیسی اسکای نیوز گزارش داد که ایران در این رزمایش انواع موشک‌های خود را به نمایش گذاشت. اسکای نیوز با نمایش فیلمی از این رزمایش نوشت، ایران به فهرست کشورهایی می‌پیوندد که هنگام برگزاری رزمایش به سرعت تجهیزات در حال آزمایش را به تصاویر می‌کشاند.[۱۰] راشاتودی نیز در این زمینه نوشت، ایران در رزمایش جدید خود موشک‌های بالستیک و کروز را شلیک کرد. موشک‌های بالستیک ایران بردی معادل ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۰۰ مایل) دارند، به این معنی که می‌توانند به پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین اهدافی در اسرائیل برسند.[۱۱] روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در گزارشی نوشت، ایران توان موشک‌های خود را به عنوان بخشی از رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ نشان می‌دهد،[۱۲] رویترز نیز نوشت، ایران نسبت به پاسخ کوبنده به هرگونه اقدام از سوی اسرائیل، که مخالف تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران هستند، هشدار داد.[۱۳] در این رزمایش همزمان پنج موشک کروز و پهپادهای مسلح به اهداف از قبل تعیین شده حمله کردند.[۱۴] وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ ضمن محکوم کردن شلیک موشک‌های بالستیک در این رزمایش در یک بیانیه این پرتاب را «نقض آشکار» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان خواند.[۱۵][۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۰/۰۹/۲۹–۱۰:۳۶). «آغاز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران». fa. دریافت‌شده در 2021-12-24. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در کازرون». ایسنا. ۲۰۲۱-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  3. «خبرگزاری فارس - اولین روز رزمایش پیامبر اعظم 17 سپاه». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۱-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  4. «ویژگی‌های ممتاز رزمایش پیامبر اعظم 17 از دید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح». Iran Press. ۱۴۰۰-۱۰-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  5. «دومین روز رزمایش پیامبر اعظم 17 سپاه- عکس خبری تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  6. «آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم 17 سپاه- عکس خبری تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  7. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۰/۱۰/۰۱–۰۶:۳۲). «کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) حضور دارند؟». fa. دریافت‌شده در 2021-12-24. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «پیام رزمایش پیامبر اعظم 17 سپاه برای همسایگان». برخط نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  9. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۰/۰۹/۲۹–۱۰:۳۶). «آغاز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران». fa. دریافت‌شده در 2021-12-24. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. "Explosive drills carried out by Iranian military in and around Gulf". Sky News (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-24.
  11. "Ballistic & cruise missiles fired in Iranian war games (VIDEO)". RT International (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-24.
  12. «Iran showcases missile threats as part of 'Great Prophet 17' drill». The Jerusalem Post | JPost.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  13. "Iran fires ballistic and cruise missiles in Gulf war games". www.fxempire.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-24.
  14. «بازتاب رزمایش «پیامبر اعظم 17» در رسانه‌های خارجی/ ایران توان موشکی خود را به نمایش گذاشت + فیلم | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  15. «بریتانیا: پرتاب موشک‌های بالستیک سپاه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.
  16. «بریتانیا پرتاب موشک‌های بالستیک در رزمایش سپاه در ایران را محکوم کرد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۴.