رزاق مأمون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رزاق مامون)
رزاق مأمون
رزاق مأمون
زادهٔ۲۷ دسامبر ۱۹۶۴ ‏(۵۹ سال)
درهٔ پنجشیر، افغانستان
ملیتافغانستان
پیشهنویسنده، روزنامه‌نگار
وبگاه

رزاق مأمون نویسنده، روزنامه‌نگار و نمایش‌نامه‌نویس اهل افغانستان است.

زندگی و آثار[ویرایش]

رزاق مأمون متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۶۴ در درهٔ پنجشیر افغانستان است. او بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ (خورشیدی) در زمان حاکمیت حکومت کمونیستی افغانستان به جرم همکاری با مجاهدین به زندان افتاد. وی حدود هفت سال در زندان پلچرخی محکومیت خود را می‌گذراند و مدت سه سال انفرادی را به مطالعه ادبیات و سیاست می‌پردازد.[۱]

از اواخر دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۲ به عنوان خبرنگار بی‌بی‌سی در پیشاور و کابل فعالیت کرد. پس از آن خبرنگار رادیو آزادی شد که از پراگ پخش می‌شد و سپس به تلویزیون خصوصی طلوع رفت.

از وی تا اکنون چندین اثر منتشر شده‌است که حاصل پژوهش‌های او دربارهٔ مرگ محمد نجیب الله «راز خوابیده»، قتل فاروق یعقوبی، وزیر اطلاعات محمد نجیب الله «راز خوابیده، جلد دوم»، مرگ احمد ظاهر، مشهورترین خواننده افغانستان «احمد ظاهر چگونه ترور شد؟» و «رد پای فرعون» در مورد دست داشتن عوامل اطلاعاتی ایران در قتل احمدشاه مسعود است.

او در این کتاب‌ها افرادی را متهم به دست داشتن در این قتلها کرده که در حکومت‌های پیشین افغانستان یا با طالبان مرتبط بوده و برخی از آن‌ها امروز نیز جزء چهره‌های سیاسی این افغانستان هستند.

چندین داستان کوتاه و رمان «عصر خودکشی» و نمایشنامه «عبدالخالق» که در مورد قاتل نادرخان پدر محمد ظاهرشاه و سرنوشت وی و خانواده اش است نیز از آثار چاپ شده او است.

مأمون در میزگردهای تلویزیونی و رادیویی و در مقالاتش مواضع تندی نسبت به پاکستان و گاهی ایران می‌گیرد.[۲]

منابع[ویرایش]