رامه پائین

مختصات: ۳۵°۲۸′۰۷″شمالی ۵۲°۴۱′۴۵″شرقی / ۳۵٫۴۶۸۶۵۵۴°شمالی ۵۲٫۶۹۵۸۳۸۰°شرقی / 35.4686554; 52.6958380[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رامه پایین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسمنان
شهرستانآرادان
بخشبخش آرادان
دهستانکهن‌آباد
نام محلیرومه
رامه پایین بر ایران واقع شده‌است
رامه پایین
۳۵°۲۸′۰۷″شمالی ۵۲°۴۱′۴۵″شرقی / ۳۵٫۴۶۸۶۵۵۴°شمالی ۵۲٫۶۹۵۸۳۸۰°شرقی / 35.4686554; 52.6958380
مردم
جمعیت۱۳۸ نفر(متغیر)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1901 متر از سطح دریا
آب‌وهوا
بارش سالانه40 الی 300 میلی لیتر
روزهای یخبندان سالانهبین 20 الی 45 روز

رامه پایین، روستایی از توابع شهرستان آرادان در استان سمنان ایران است . ورودی مسیر این روستا در ۴۰ کیلومتری جاده ی گرمسار به سمنان،در محدوده ی ده نمک میباشد، مسیر رسیدن به این روستا تا قسمتی بصورت جاده ی آسفالته (حدود۵ کیلومتر)و مابقی مسیر بصورت جاده ی خاکی و ناهموار میباشد که در فصل بارندگی عبور و مرور در این مسیر به سختی صورت می گیرد.این مسیر از روستای چهارطاق نیز عبور میکند. این روستا به دلیل قرار گرفتن در دره و برخورداری از آب فراوان دارای پوشش گیاهی سرسبزی است که اغلب بصورت باغ های میوه و مرکبات می باشد. در این روستا درختان میوه نظیر سیب، به، آلو، زردآلو، گردو به وفور دیده می شود. روستای رامه از دوبخش رامه بالا و رامه پایین تشکیل شده. اهالی این روستا اکثرا در شهر گرمسار و آرادان ساکن هستند و فقط در فصل های بهار و تابستان و اوایل پاییز که آب و هوا معتدل است و زمان رسیدگی به باغات و برداشت محصول می باشد در روستا ساکن می شوند. در فصل های سرد سال مخصوصا در فصل زمستان به علت بارش سنگین باران و برف، مسیر رسیدن به روستا اغلب مسدود می شود و رفت و آمد به روستا دشوار می شود. این روستا در فصل های سرد سال اغلب خالی از سکنه می باشد و فقط چند نفر از اهالی برای مراقبت و نگهبانی از روستا در آنجا میمانند و مابقی اهالی در شهر ساکن می شوند و فقط گاهی برای سرکشی به باغ خود به روستا میروند. این روستا از جنبه ی تاریخی نیز دارای اهمیت می باشد و قدمت تاریخی دارد. در مجاورت این روستا قطعه ای تاریخی بنام قلعه ی ضحاک وجود دارد ولی به دلیل قرار گرفتن این قلعه در ارتفاع بالای کوه دسترسی به آن بسیار دشوار و پرخطر میباشد. در کوه های اطراف این روستا حیواناتی از قبیل قوچ و کل و گراز دیده میشوند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در 55 کیلمتری شمال شرقی شهرستان آرادان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.