دهستان نایبند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دهستان نای بند)
دهستان نایبند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانبوشهر
شهرستانعسلویه
بخشچاه‌مبارک
مرکز دهستانزبار
سال تأسیس۱۳۶۵ خورشیدی
جمعیت۵٬۶۲۵ نفر (۱۳۹۵)
تعداد آبادی۷
پیش‌شمارهٔ
تلفنی
مرکز
۰۷۷

دهستان نایبند، یکی از دهستان‌های بخش چاه‌مبارک شهرستان عسلویه در استان بوشهر ایران است.[۱] مرکز این دهستان، روستای زبار است.[۲]

پیشینه نام[ویرایش]

نابند یا ناوبند= ناو + بند که از بنادر قدیم ایرانی است؛ ناو به معنای محل عبور آب چون ناودان است، همچنین ناو به معنای کشتی نیز هست.

نایبند امروز و نابند و ناوبند قدیم جغرافیایی خلیجی‌شکل دارد و این خلیج که بخش وسیعی از آن کوهستانی نیز هست، لنگرگاه مناسبی برای کشتی‌های بازرگانی قدیم به‌خصوص در ایام توفان فراهم می‌کرده‌است؛ همچنین نزدیکی ناوبند با آب‌انبارهای چشمه بیدخون برخی از دریانوردان را به برداشت آب از آب‌انبارهای پایین دست چشمه ناگزیر می‌کرده‌است.

نایبند که یاقوت‌حموی نابند یا ناوپد می‌خواندش و مقدسی نابند آورده‌است و به‌معنی پناهگاه یا حافظ کشتی هاست؛ بد، پت یا پات به معنای حفاظت و نگهبانی است.

پس نایبند، ناوبند، نابند، نابد، نهبد=نه+بد:نه‌پد= نه‌پات مکان محافظت‌کننده نیز معنا می‌دهد.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت دهستان نایبند برابر با ۵٬۶۲۵ نفر بوده‌است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۴-۰۳-۲۰). «تصویبنامه راجع به تعاریف و ضوابط تقسیمات شهرستان کنگان مصوب ۱۳۶۵/۰۸/۱۸». Qavanin.ir.
  2. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۴-۰۳-۲۰). «انجام تقسیمات کشوری دربارهٔ بخش عسلویه و دهستان‌های آن در استان بوشهر مصوب ۱۳۹۱/۰۹/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی». Qavanin.ir.
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۷.