درگیری مرزی ۲۰۱۷ افغانستان و پاکستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درگیری مرزی ۲۰۱۷ افغانستان و پاکستان
تاریخ۵ مه ۲۰۱۷
موقعیت
طرف‌های درگیر
پاکستان پاکستان افغانستان افغانستان
واحدهای درگیر
 ارتش پاکستان
پاکستان
افغانستان اردوی ملی افغانستان
افغانستان پولیس سرحدی افغانستان

درگیری ۲۰۱۷ در مرز افغانستان-پاکستان شامل تبادل آتش بین نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان در منطقه چمن در ۵ می است. دست کم ۱۵ تن در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

رویداد[ویرایش]

به گفته صمیم خپلواک، سخنگوی استانداری قندهار این درگیری زمانی آغاز شد که سربازان ارتش پاکستان وارد روستای لقمان برای سرشماری شدند. روستای لقمان در افغانستان قرار دارد و نیروهای مرزی افغان مانع این کار شدند http://aa.com.tr/fa/افغانستان/درگیری-میان-نیروهای-مرزی-افغانستان-و-پاکستان/812013 درگیری میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان

افغانستان ادعا دارد نیروهای مرزی پاکستان وارد قلمرو افغانستان شده بودند و هنگامی که مرزبانان افغان برای جلوگیری از حضور این نیروها به منطقه رفتند، درگیری بین دو طرف آغاز شد.

پاکستان اما می‌گوید قبلاً مقام‌های افغانستان را در جریان این آمارگیری قرار داده بود اما نیروهای مرزی افغانستان از ۳۰ آوریل سال جاری میلادی تاکنون برای کسانی که برای سرشماری جمعیت در روستای لقمان و جهانگیر در منطقهٔ چمن کار می‌کنند، مشکل ایجاد کرده‌اند http://khabarnama.net/blog/2017/05/08/pak-afghan-border-tensions/.

واکنش[ویرایش]

یک سخنگوی پلیس قندهار به رویترز گفته‌است که تیم آمارگیر پاکستانی از آمارگیری به عنوان پوششی برای «فعالیت‌های پلید و شوراندن روستاییان بر ضد دولت» استفاده می‌کردند.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. "Pakistani, Afghan troops exchange fire on border, several killed". Reuters. 5 May 2017. Retrieved 5 May 2017.