درگاه:پاریس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه پاریس

پرچم پاریس
پرچم پاریس
نمایی از پاریس و برج ایفل از فراز تاق پیروزی

پاریس (به فرانسوی: Paris)، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر عبور می‌کند.

پاریس یکی از شهرهای پیشروی جهان در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سیاست، تحصیل، تفریحات، مد و علم است. پاریس را در کنار لندن، توکیو و نیویورک، ابرشهرهای جهان می‌نامند.

پاریس بزرگترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی در حدود ۵۰۱ میلیارد یورو یعنی در حدود ۲۵٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در اختیار دارد. دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد. منطقه «لا دفانس» در شهر پاریس به عنوان مهمترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود.این شهر همچنین میزبان تعدادی از مهمترین سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونسکو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتاق بازرگانی بین‌المللی است.

جمعیت شهر پاریس حدود ۲٬۱۶۴٬۹۹۴ نفر است.جمعیت منطقه شهری پاریس بالغ بر ۹٫۹۳ میلیون نفربوده و جمعیت این شهر همراه حومه آن به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسدو یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود.

پاریس معروفترین مقصد توریست‌های جهان است. سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر توریست خارجی از پاریس دیدن می‌کنند.تعداد زیادی از آثار دیدنی، موسسات و پارک‌های مشهور جهان در این شهر قرار دارند.

نوشتار برگزیده

کاخ ورسای (به فرانسوی: Château de Versailles) مجموعه کاخ‌هایی در حومه پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود.

این کاخ سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشت اما امروزه این دهکده و کاخ جزء حومه پاریس محسوب می‌شوند. از سال ۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹ که به اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد در این کاخ عقد شده‌است.این معاهده یکی از ننگین ترین معاهدات در تاریخ آلمان است.

این کاخ به عنوان یکی از میراث جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است.

ادامه...

مشاهیر

آنتوان لوران لاووازیه (به فرانسوی: Antoine-Laurent de Lavoisier) (۱۷۴۳-۱۷۹۴): دانشمند فرانسوی اهل پاریس و بنیان‌گذار شیمی نوین بود. وی نخستین کسی بود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات شیمیایی در آزمایشگاه وارد عمل کرد و تجربه و سنجش توأم با نتیجه‌گیری صحیح را پایه و اساس این علم قرار داد...ادامه

رده‌ها

نوشتارهای برگزیده

نگاره برگزیده

گفتاورد


آیا می‌دانید

آیا می‌دانید که مهمترین عامل کج‌کننده برج ایفل چیست؟ مهمترین عامل تغییر وضعیت برج ایفل بر عکس تصور عموم که آن را باد می‌پندارند ، گرمای خورشید است. این برج چون از فلز ساخته شده در روز‌های آفتابی به علت گرمای نور خورشید تا ۱۸ سانتیمتر از محور خود انحراف می‌یابد.البته پس از غروب خورشید این برج به وضع اول خود باز می‌گردد. تنها یک بار در طی طوفانی در سال ۱۹۹۹ که ۱۶۹ کیلومتر سرعت داشت توانست این برج را به این مقدار منحرف کند.

گوناگون


گردشگری


ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

  • الگوی {{درگاه|پاریس}} را به نوشتارهای وابسته با پاریس اضافه کنید.
  • الگوی {{پاریس-خرد}} را به نوشتارهای خرد پاریس اضافه کنید.
  • در پروژه‌های پاریس همکاری کنید.
  • نوشتارهای خرد پاریس را گسترش دهید.

سراسرنما

نمایی از پاریس در هنگام غروب خورشید


در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا