درگاه:پاریس/آشناسازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم پاریس
پرچم پاریس
نمایی از پاریس و برج ایفل از فراز تاق پیروزی

پاریس (به فرانسوی: Paris)، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر عبور می‌کند.

پاریس یکی از شهرهای پیشروی جهان در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سیاست، تحصیل، تفریحات، مد و علم است. پاریس را در کنار لندن، توکیو و نیویورک، ابرشهرهای جهان می‌نامند.

پاریس بزرگترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی در حدود ۵۰۱ میلیارد یورو یعنی در حدود ۲۵٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در اختیار دارد. دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد. منطقه «لا دفانس» در شهر پاریس به عنوان مهمترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود.این شهر همچنین میزبان تعدادی از مهمترین سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونسکو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتاق بازرگانی بین‌المللی است.

جمعیت شهر پاریس حدود ۲٬۱۶۴٬۹۹۴ نفر است.جمعیت منطقه شهری پاریس بالغ بر ۹٫۹۳ میلیون نفربوده و جمعیت این شهر همراه حومه آن به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسدو یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود.

پاریس معروفترین مقصد توریست‌های جهان است. سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر توریست خارجی از پاریس دیدن می‌کنند.تعداد زیادی از آثار دیدنی، موسسات و پارک‌های مشهور جهان در این شهر قرار دارند.