دارالالحان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رئوف یکتا بی که یکی از بنیانگذاران این مؤسسه

دارالالحان نام یک مؤسسهٔ آموزش موسیقی در قسطنطنیه ترکیه بود. رئوف یکتا بی که یکی از بنیانگذاران این مؤسسه بود، اولین کسی بود که تئوری معاصر موسیقی ترکی را نوشت.[en ۱] از این رو دارالالحان در تحول تئوری موسیقی ترکی و حتی موسیقی مناطق مجاور نقشی مهم داشته‌است.

دانش‌آموختگان دارالالحان محدود به اهالی ترکیه نبودند. بسیاری از موسیقی‌دان‌ها سوریه برای آموزش موسیقی به ترکیه و به ویژه به دارالالحان می‌رفتند که از آن جمله می‌توان شیخ علی درویش، نوازندهٔ نی اهل سوریه را نام برد.[en ۲] بعد از تحولات موسیقی عربی که منجر به مطبوع‌سازی آن و استفاده از اعتدال مساوی برای تعریف فواصل ریزپرده‌ای در موسیقی عربی شد، برخی موسیقی‌دانان سوریه‌ای که متاثر از آموزش موسیقی ترکیه بودند کماکان از تعاریفی برای ریزپرده‌ها استفاده می‌کردند که با روش‌های مبتنی بر کمای هلدری مطابقت داشت.[en ۳]

تاریخچه[ویرایش]

دارالالحان در سال ۱۹۱۴ میلادی در بخش اروپایی استانبول امروزی برپا شد. در آن هم «موسیقی عثمانی» (موسیقی سنتی ترکی) آموزش داده می‌شد و هم موسیقی غربی. در سال ۱۹۲۳ شهرداری استانبول مالکیت دارالالحان را به دست گرفت و در سال ۱۹۲۶ نام آن را به «کنسرواتوار محلی استانبول» تغییر داد. نهایتاً در سال ۱۹۸۶، این کنسرواتوار به دانشگاه استانبول ملحق شد و نامش به «کنسرواتوار ملی» تغییر یافت.[en ۴]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Ederer, Eric Bernard (2011). The Theory and Praxis of Makam in Classical Turkish Music 1910-2010. Santa Barbara, CA: University of California, Santa Barbara.{{cite book}}: نگهداری CS1: پیش‌فرض تکرار ref (link)
  • "Rauf Yekta Bey Türk Sanat Müziği Bestecileri Notaları". Esendere Kültür ve Sanat Derneği. Archived from the original on 24 November 2016. Retrieved 2017-01-29.
  • Marcus, Scott Lloyd (1989). Arab Music Theory in the Modern Period. Los Angeles, CA: University of California, Los Angeles.{{cite book}}: نگهداری CS1: پیش‌فرض تکرار ref (link)