خدایان کوچک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خدایان کوچک
جلد برگردان فارسی این کتاب که بدست اعضای گروه ادبیات گمانه‌زن ترجمه شده‌است.
نویسنده(ها)تری پرچت
کشورانگلستان
زبانانگلیسی
مجموعهدیسک‌ورلد
موضوع(ها)جدال ایزدستان، فلسفه
گونه(های) ادبیخیال‌پردازی
ناشرVictor Gollancz
تاریخ نشر
۱۹۹۲
گونه رسانهکتاب چاپی
شابکشابک ‎۰−۰۶−۰۱۷۷۵۰−۰

خدایان کوچک (به انگلیسی: Small Gods)، نام کتابی خیال‌پردازی نوشتهٔ تری پرچت نویسندهٔ بریتانیایی است. خدایان کوچک، سیزدهمین کتاب از مجموعهٔ دیسک‌ورلد است.

پس‌زمینه[ویرایش]

دنیایی را تصور کنید گرد، مثل یک سینی گرد و بر پشت یک لاک‌پشت عظیم‌الجثه (آتوئین کبیر) که دز ورطهٔ کیهانی همین‌طور برای خودش می‌گردد. اسم سری کتاب‌ها دلالت به همین کیفیت دارد. در این دنیا میلیون‌ها، بلکه میلیاردها موجود اثیری وجود دارد که خودشان را خدا می‌نامند. قدرت این «خدایان»، تجسم آنها و تمام وجود آنها به تعداد پرستندگان و عمق باور آنها بستگی دارد. هستند خدایانی که پرستش آنها دیگر رواج ندارد و هیچ شده‌اند.

«اُم»، ایزد اصلی یک امپراتوری مذهبی (مثل کلیسای قرون وسطی و مجهز به مدرنترین شیوه‌های انکزیسیون) با دو میلیون جمعیت، ناگهان خود را به صورت سنگ‌پشتی یک‌چشم می‌بیند. چون در تمام امپراتوری تنها یک نفر واقعاً به او ایمان دارد.

جملاتی از کتاب[ویرایش]

  • «خدایان دهه‌ها و قرن‌ها نقشه می‌ریزند و تلاش می‌کنند تا به پانتئون برسند، و وقتی به آنجا رسیدند، تا وقتی آنجا هستند وقتشان را به چرت و شادخواری می‌گذرانند.»
  • «لاک‌پشت حرکت می‌کند.»
  • «بدی خدا بودن این است که کسی را برای دعا کردن نداری.»

برگردان به فارسی[ویرایش]

گروهی از مترجمان گروه ادبیات گمانه‌زن، این کتاب را با نام «ایزدان خُرد» ترجمه و اقدام به انتشار بخش بخش آن در سایت این گروه کرده‌اند.

منابع[ویرایش]

  • «مدخل خدایان کوچک». مشارکت‌کنندگانِ دانش‌نامه‌ٔ هنر و ادبیات گمانه‌زن. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ دسامبر ۲۰۰۷.
  • Small Gods, by Terry Pretchet

پیوند به بیرون[ویرایش]