حمید عبیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حمیدالله عبیدی[۱] در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در شهر کابل چشم به جهان گشود. وی در رشته‌های مهندسی، شهرسازی و روابط بین‌المللی در داخل و خارج از کشور تحصیل نموده است. آخرین مأموریت دولتی او عضویت مدیریت چهارم وزرات امور خارجه بود. در سال ۱۹۸۲ در اثر اصابت یک پارچه مین زخم برداشت که سبب فلج دایمی او گردید. سالیان بعدی را بیشتر به کارهای مطالعاتی در زمینه امور بین‌المللی سپری نمود.

حمید عبیدی که در اثر رویدادهای اسف‌بار افغانستان و تجربهٔ شخصی در دیدگاه‌ها و مواضع اندیشه‌یی و سیاسی‌اش دچار شک شده بود، در فرجام در سال ۱۹۸۹ از فعالیت سیاسی رسماً و به‌طور کامل دست کشید و تمام وقت خود را وقف امور خیریه نمود و با برخورداری از پشتیبانی گروه‌های گوناگون معلولین و با کمک سازمان ملل متحد، انجمن ملی معلولین و معیوبین افغانستان را تأسیس کرد. این انجمن هم در مناطق تحت کنترول حکومت آن وقت و هم در مناطق زیر نفوذ مخالفان حکومت فعالیت داشت. حمیدالله عبیدی، از پایان سال ۱۹۹۲ که به دعوت یک سازمان خیریه آلمانی به آن کشور رفت، در آلمان اقامت دارد.

هنگام تأسیس مجله آسمایی، حمیدالله عبیدی به‌حیث معاون مدیرمسئول، امور تهیه و سایر امور جاری مجله را بر عهده گرفت. پس از استعفای نخستین مدیرمسؤول آسمایی [۲]، این وظیفه بر عهده حمیدالله عبیدی قرار گرفت. او اکنون مسؤولیت صفحات اینترنتی آسمایی [۳] را نیز بر عهده دارد. وی از دو و نیم دهه با مطبوعات همکاری قلمی داشته و شمار زیادی از داستان‌های کوتاه، طنزها و نوشتارهای او به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی به نشر رسیده‌اند. با آغاز انتشار آسمایی [۴]، حمیدالله عبیدی، تمام وقت خود را برای پیشبرد آن گذاشته است.

پیوند به بیرون[ویرایش]