حلقه گمشده (فیلم ۱۹۸۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حلقه گمشده (به فرانسوی: Le Chaînon manquant‎) یک انیمیشن کمدی-بزرگسال، محصول مشترک فرانسه و بلژیک در سال ۱۹۸۰ است. ژان پل والراونس مشهور به پیچا، نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته است. این فیلم به اندازه‌ی فیلم پیشین پیچا تارزان: شرم جنگل موفق نبود، اما توانست در سال ۱۹۸۰ به جشنواره فیلم کن، راه یابد.[۱]

حلقه گمشده
کارگردانپیچا
تهیه‌کنندهپیچا
مایکل گست
جنی جرارد
نویسندهپیچا
تونی هندرا
بازیگرانران ونبل
باب کلیبان
جان گراهام
کریستوفر گست
کلارک وارن
مارک ای اسمیت
موسیقیروی باد
توزیع‌کنندهپیلز فیلم (فرانسه)
تاریخ‌های انتشار
۲۱ می ۱۹۸۰
مدت زمان
۹۵ دقیقه
کشورفرانسه
بلژیک
زبانفرانسوی
انگلیسی

خلاصه داستان[ویرایش]

۱۹۶۳ سال پیش از میلاد مسیح، پس از آن‌که قبیله‌ای غارنشین به چگونگی رابطه جنسی پی بردند «اُ» متولد می‌شود. از آنجا که او متفاوت و پیشرفته‌تر از اقوام بیگانه هراس نئاندرتال خود بود، بلافاصله بعد از تولد از غار اخراج می‌شود. ایگوآ یک برانتوسور جوان و تنها، با هدف حمایت و مراقبت از «اُ» با وی دوست می‌شود. اُ با دایناسورهای دیگر بزرگ شده و با آنها رفاقت می‌کند، اما هنگامی که پی می‌برد دایناسور نیست؛ تصمیم می‌گیرد مسیر خود را در زندگی پیدا کند و با ناراحتی دوستی خود را با ایگوآ قطع می‌کند. ایگوآ که در صدد است دوستی خود را با «اُ» ادامه دهد برای پیدا کردنش راهی می‌شود تا او را که در دنیای ماقبل تاریخ و حتی در عصر یخبندان سرگردان و در تلاش برای بقا است، پیدا کند. اُ که در بایای روزگار، مخترع آتش و پاره‌ای امور مهم دیگر است دلباخته گربه‌ای انسان‌نما می‌گردد و سرانجام به یک مرد رنسانس واقعی تبدیل می‌شود.

در یکی از ماجراهایش با قبیله‌ی خود برخورد کرده و به رغم تمام مسائل گذشته از دیدن آنها خشنود می‌شود. اما متأسفانه هنگامی که می‌خواهد دانش و طرز تفکر مترقی خود را با آنها به اشتراک بگذارد قبیله‌ی او به رهبری برادر خنگ بدویش، از این آموزه‌ها برای کشتار جمعی استفاده می‌کنند.

بازیگران[ویرایش]

شخصیت زبان اصلی دوبلهٔ انگلیسی
اُ ریچارد داربوآس ران ونبل
ایگوا ژرژ امینل جان گراهام
کروک راجر کارل باب کالیبان
نو لوب‌ها جاکوس فریر

ویلیام ساباتایر

ژرژ امینل

راجر کارل

کریستوفر گستکلارک وارن

باب کالیبان

اژدها فیلیپ نیکو بیل موری
راوی ژاک داکمین مارک ای اسمیت

توسعه[ویرایش]

به دلیل موفقیت چشمگیر فیلم تارزون: شرم جنگل (۱۹۷۵)، پیچا تشویق شد به موضوع دیگری بپردازد. داروین و نظریه تکامل او بلندپروازانه‌تر از فیلم قبلی که تولیدش از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ به‌طول انجامید. انیمیشن در بلژیک، نیویورک، فرانسه و لندن فیلمبرداری شد. با وجود پیشرفت‌های غیرقابل انکار، فیلم یک ناامیدی انتقادی و تجاری بود.

نسخه اصلی خارجی زبان، به قدری مستهجن بود که هنگام اکران فیلم در ایالات متحده، دیالوگ‌ها باید بازنویسی می‌شدند تا از رده‌بندی X جلوگیری شود.

رسانه خانگی[ویرایش]

در ۲۸ ژوئیه ۱۹۹۹، یک نسخه‌ی دی وی دی در فرانسه منتشر شد که شامل دوبله فرانسوی و انگلیسی، تریلر تئاتر فرانسوی، فیلم‌شناسی کامل کارگردان و ۲ نقد فیلم بود. در سال ۲۰۰۴، فورس ویدئو نسخه انگلیسی آن را در استرالیا بر روی دی وی دی منتشر کرد.

راک قبل از میلاد[ویرایش]

در سال ۱۹۸۴، یک دوبله آمریکایی به نام راک قبل از میلاد (به انگلیسی: B.C Rock) در سینماهای منتخب و ویدئوی خانگی توسط شرکت آلمی پیکچرز منتشر شد.

راک قبل از میلاد
تهیه‌کنندهآلبرت شوآرتز مایکل اس. لندز
نویسندهجیم والی

جاناتان اشموک جوزف پلوا

کریستین نئوبار
بازیگرانجیم والی

جاناتان اشموک

جوزف پلوا
موسیقیAlan Brewer
Anna Pepper
توزیع‌کنندهآلمی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۱۶ نوامبر ۱۹۸۴
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی

تغییرات عمده در فیلم، شامل دیالوگ‌های تازه نوشته‌ شده توسط پسران بامزه (والی و اشموک)، فیلم‌برداری مجدد، صداهای مختلف، موسیقی متفاوت، حذف راوی (و گفتن داستان توسط شخصیت اصلی) و جایگزینی تقریباً تمام آهنگ‌های نوشته و اجرا شده توسط لئو سایر با آهنگ‌های هنرمندان دیگر بود.

اگرچه چندین دی‌وی‌دی به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای انتشار نسخه‌ی دی‌وی‌دی رسمی فیلم وجود ندارد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Festival de Cannes: The Missing Link". festival-cannes.com. Retrieved 2009-05-28.
  2. "The Missing Link (1980 film)". Wikipedia (به انگلیسی). 2023-09-12.

پیوند به بیرون[ویرایش]