حقوق ال‌جی‌بی‌تی در صربستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صربستان با سبز در نقشه نمایش داده شده است
وضعیت حقوقیLegal nationwide since 1994,
age of consent equalized in 2006
هویت جنسیتیافراد ترنس مجاز به تغییر قانونی جنسیت، بدون هیچ گونه جراحی هستند[1][2][۱][۲]
نظام وظیفههمجنس‌گرایان و دوجنس‌گرایان می‌توانند با ابراز آزاد گرایش جنسی خود در ارتش خدمت کنند.
پاسداری در برابر تبعیضSexual orientation, gender identity and sex characteristics protections (see below)
حقوق خانواده
به رسمیت شناختن رابطهNo recognition of same-sex relationships
محدودیت‌هاازدواج همجنس گرایان طبق قانون اساسی ممنوع است
فرزندپذیریزوج های همجنس مجاز نیستند کودکان را به فرزندی قبول کنند.

افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی (LGBT) در صربستان ممکن است با تبعیض‌های قانونی مواجه شوند که ساکنان غیر ال‌جی‌بی‌تی با آن مواجه نیستند. فعالیت جنسی همجنس‌گرا مرد و زن (گی و لزبین) در صربستان قانونی است و تبعیض بر اساس گرایش جنسی در زمینه‌هایی مانند اشتغال، آموزش، رسانه‌ها، و ارائه کالاها و خدمات و … ممنوع است. با این وجود، خانوارهای تحت سرپرستی زوج‌های همجنس‌گرا، واجد شرایط حمایت‌های قانونی مشابهی نیستند که برای زوج‌های دگر جنس گرا وجود دارد.

در می ۲۰۱۴(اردیبهشت ۱۳۹۳ هجری شمسیعفو بین‌الملل صربستان را یکی از تعدادی از کشورهایی معرفی کرد که در آن فقدان قانون برای مقابله با همجنس‌گرا هراسی (همجنس‌گرا ستیزی) و تراجنسی هراسی (تراجنسی ستیزی) وجود دارد و خاطرنشان کرد که مقامات دولتی بارها راهپیمایی‌های غرور اقلیت‌های جنسیتی (LGBT Pride) را بر اساس تهدیدهای خشونت‌آمیز علیه گروه‌های همجنس‌گرا ممنوع کرده‌اند و شکست خورده‌اند. برای محافظت از افراد و سازمان‌های ال‌جی‌بی‌تی در برابر تبعیض، از جمله تهدیدات کلامی و رسانه‌های اجتماعی و حملات فیزیکی. بلگراد پراید (راه‌پیمایی و تجمع اقلیت‌های جنسیتی در بلگراد پایتخت صربستان) با موفقیت در سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۱۳۹۳ هجری شمسی) در بلگراد برگزار شد. از آن زمان، رژه‌های غرور (راه‌پیمایی‌های اقلیت‌های جنسیتی) موفقی هر ساله برگزار می‌شود و شهرداران منطقه ای و برخی از وزرای دولت به‌طور مرتب در آن شرکت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶، انجمن ILGA-Europe(انجمن حمایت از حقوق دگر باشان اروپا) صربستان را از نظر حقوق ال‌جی‌بی‌تی از ۴۹ کشور اروپایی در رتبه ۲۸ قرار داد.

در ژوئن ۲۰۱۷(خرداد ۱۳۹۶)، آنا برنابیچ نخست‌وزیر صربستان شد، به عنوان اولین زن و اولین همجنس‌گرا که به‌طور آشکار این مقام را بر عهده گرفت، و به‌طور کلی دومین زن رئیس دولت ال‌جی‌بی‌تی (بعد از یوهانا سیگواردوتیر از ایسلند) شد. او همچنین اولین نخست‌وزیر صربستان بود که در رژه غروراه پیمایی اقلیت‌های جنسیتی) شرکت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «Donet Pravilnik o načinu izdavanja i obrascu potvrde nadležne zdravstvene ustanove o promeni pola». Geten (به صربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۱.
  2. «Pravilnik o načinu izdavanja i obrascu potvrde nadležne zdravstvene ustanove o promeni pola: 103/2018-48». www.pravno-informacioni-sistem.rs. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۱.