حشره مفید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کفشدوزک‌ها (که در آمریکای شمالی به عنوان بانو باگ نیز شناخته می‌شود) حشره مفیدی هستند که معمولاً برای کنترل بیولوژیک شته‌ها فروخته می‌شوند.

حشرات مفید (که گاهی سوسک‌های مفید نامیده می‌شوند) هر یک از تعدادی از گونه‌های حشرات هستند که خدمات ارزشمندی مانند گرده افشانی و کنترل آفات را انجام می‌دهند. مفهوم سودمند ذهنی است و تنها در پرتو نتایج مطلوب از دیدگاه انسانی پدید می‌آید. در کشاورزی، جایی که هدف پرورش محصولات منتخب است، حشراتی که مانع از فرایند تولید می‌شوند به عنوان آفات طبقه‌بندی می‌شوند، در حالی که حشراتی که به تولید کمک می‌کنند مفید در نظر گرفته می‌شوند. در باغبانی علمی و باغبانی، حشرات مفید اغلب آنهایی در نظر گرفته می‌شوند که به کنترل آفات و ادغام زیستگاه بومی کمک می‌کنند.

تشویق حشرات مفید با فراهم کردن شرایط زندگی مناسب، یک راهبرد کنترل آفات است که اغلب در کشاورزی ارگانیک، باغداری ارگانیک یا مدیریت تلفیقی آفات استفاده می‌شود. شرکت‌های متخصص در کنترل بیولوژیک آفات انواع بسیاری از حشرات مفید را به ویژه برای استفاده در فضای بسته مانند گلخانه‌ها می‌فروشند.

جعبه زنبور عسل در یک مزرعه ارگانیک
یک آخوندک اروپایی (Mantis religiosa) با استفاده از گل رز به عنوان نقطه دید، به دنبال طعمه می‌رود.

به‌طور کلی کفشدوزک‌ها را مفید می‌دانند زیرا مقادیر زیادی از شته‌ها، کنه‌ها و دیگر بندپایان را می‌خورند که از گیاهان مختلف تغذیه می‌کنند.

دیگر حشرات که معمولاً به عنوان مفید شناخته می‌شوند عبارتند از:[۱][۲]

بسیاری از گیاهان از خانواده Asteraceae حشرات مفید را جذب می‌کنند.
Encarsia formosa، یک زنبور درون‌انگلی، یکی از نخستین عوامل کنترل بیولوژیک توسعه یافته بود.

منابع[ویرایش]

  1. "Farmscaping to Enhance Biological Control" بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۰۴-۲۶ توسط Wayback Machine, ATTRA - National Sustainable Agriculture Information Service.
  2. Miller, Carley (2021-07-22). "16 Beneficial Garden Insects to Consider". The Green Pinky (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-07.