سارا حاتمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حاتمی، سارا)
سارا حاتمی
زادهٔ۱۳۸۴ (۱۸–۱۹ سال)
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۹۸–اکنون

سارا حاتمی (زادهٔ ۱۳۸۴) بازیگر اهل ایران است. او فعالیتش را با بازی در مجموعهٔ زخم کاری (۱۴۰۰) آغاز کرد و برای بازی در فیلم کت چرمی (۱۴۰۱) برندهٔ سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.[۱] او سال بعد نقش اصلی آبی روشن را بازی کرد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.

زندگی و حرفه[ویرایش]

حاتمی در سال ۱۳۸۴ به‌دنیا آمد.[۲] او یک برادر بزرگ‌تر دارد.[۳] رشتهٔ تحصیلی حاتمی در دبیرستان، ریاضی فیزیک بود.[۴] او به‌واسطهٔ حمایت مادرش وارد حرفهٔ بازیگری شد و این حرفه را از ۱۲ سالگی آغاز کرد.[۵][۳] به گفتهٔ او، بازیگر آمریکایی ناتالی پورتمن «همیشه بیشترین نکته را برای الگوگیری در ذهن» او داشته‌است.[۴] تماشای لانتوری (۱۳۹۴) باعث علاقهٔ او به بازیگری شد.[۶]

حاتمی بازیگری را از ۱۲ سالگی در تئاترهای آموزشگاهی آغاز کرد.[۶] او در کلاس‌های بازیگری اشکان خطیبی شرکت کرد و توسط وی به کیومرث مرادی معرفی شد. مرادی مسئول انتخاب بازیگر برای زخم کاری (۱۴۰۰) بود و حاتمی را در نخستین تجربهٔ بازیگری‌اش، برای ایفای نقش در این سریال انتخاب کرد. او در این سریال نقش دختری «ساده» و «سردرگم» به‌نام مائده را ایفا کرد که عاشق یکی از خویشاوندانش می‌شود.[۵] حاتمی از دو سال پیش از این سریال، در تئاتر فعالیت می‌کرد و یکی از بازیگران نمایش حکایت لوطیان مرد رند بود که از آبان تا آذر ۱۳۹۷ برگزار شد.[۷] او در مراحل تولید زخم کاری، با بازیگر نقش اول، جواد عزتی، همکاری می‌کرد و پیش از آغاز فیلم‌برداری، سوارکاری را آموخت.[۵] او گفت این نقش را با پارتی‌بازی نگرفت[۸] و از بازی در این سریال چیزهای زیادی آموخته‌است.[۹]

حاتمی در جشنوارهٔ فجر ۱۴۰۱ که در آن‌جا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برنده شد.

حاتمی یکی از ۱۴۰ نفری بود که برای حضور در کت چرمی تست بازیگری داد. او در این فیلم نقش نوجوانی به‌نام ثریا را ایفا می‌کند که درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده‌است. این نقش، با نقشی که در زخم کاری بازی کرد، بسیار متفاوت بود. حاتمی برای این نقش، از کمپ‌های ترک اعتیاد بازدید کرد و با افراد درگیرِ اعتیاد، در تعامل بود.[۹] کارگردان حسین میرزامحمدی به او توصیه کرد خون‌بازی (۱۳۸۵) را تماشا کند.[۴] این فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۴۰۱ به نمایش درآمد و او در آن‌جا، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.[۹] حاتمی برای این نقش، به موفقیتی غیرمنتظره رسید؛[۴] منتقدی در خبرگزاری فارس، نقش‌آفرینی «درخشان و تأثیرگذار» حاتمی را تنها نکتهٔ مثبت فیلم و نورنیوز نیز او را برترین بازیگر فیلم دانست.[۱۰][۱۱]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال عنوان نقش منبع
۱۴۰۱ کت چرمی ثریا
۱۴۰۲ آبی روشن [۱۲]

تلویزیون[ویرایش]

سال عنوان نقش
۱۴۰۰ زخم کاری مائده ریزآبادی

تئاتر[ویرایش]

سال عنوان نقش مکان
۱۴۰۲ یکی بود، یکی نبود[۱۳] تماشاخانه ایرانشهر

جایزه‌ها و نامزدی‌ها[ویرایش]

جشنواره سال جایزه اثر نتیجه منبع
جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۴۰۱ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن کت چرمی پیروز [۹]
۱۴۰۲ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن آبی روشن نامزدشده [۱۴]
جشن حافظ ۱۴۰۱ بهترین بازیگر زن کت چرمی نامزدشده [۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. «پایان جشنواره پرحاشیه فیلم فجر؛ چهره‌های سرشناس در مراسم اختتامیه شرکت نکردند». صدای آمریکا. ۲۳ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۲ فوریه ۲۰۲۳.
  2. «سارا حاتمی». فیلیمو. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ نوری، پریسا (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲). «برای حال‌خوب همدیگر تلاش‌کنیم». همشهری. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۲۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ «در گفت و گوی سارا حاتمی با «ایران» مطرح شد: از چالش‌های زندگی ثریا تا شانس همبازی شدن با جواد عزتی». ایران (۸۲۴۹). ۱۶ مرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۲۳.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «زخم کاری بهترین تجربه زندگی‌ام بود». فیلیمو. ۲۶ مهر ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «سارا حاتمی: من اجازه نداشتم سریال زخم کاری را ببینم!». آفتاب. ۳۰ آبان ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۰ آذر ۱۴۰۲.
  7. «حکایت لوطیان مرد رند». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳.
  8. «سارا حاتمی: نسبتی با لیلا حاتمی ندارم و با پارتی وارد سینما نشدم». تهران: ایرنا. ۱۷ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ ۹٫۳ «وقتی اولین بار خودم را روی پرده دیدم هول کردم| برای این نقش به کمپ‌های ترک اعتیاد رفتم». همشهری آنلاین. ۲۶ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مارس ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  10. «جشنواره فیلم فجر| «کت چرمی»؛ ناکام در واکاویِ آسیب‌های اجتماعی». فارس. ۲۲ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  11. «نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ مرد بازنده 2». نورنیوز. ۱۵ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  12. «فیلمبرداری «آبی روشن» به پایان رسید/ اولین تصویر از مهران احمدی». خبرگزاری مهر. ۲۷ آذر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۴۰۲.
  13. غفاری، شیما (۱۰ بهمن ۱۴۰۲). «سارا حاتمی و یسنامیرطهماسب با «یکی بود، یکی نبود» به ایرانشهر می‌روند». ایسنا. دریافت‌شده در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲.
  14. فرهادی، پرستو؛ غفاری، شیما (۲۱ بهمن ۱۴۰۲). «نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند». ایسنا. دریافت‌شده در ۲۱ بهمن ۱۴۰۲.
  15. «اعلام نامزدهای بخش سینمایی بیست و دومین جشن حافظ». ایرنا. ۷ مهر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]