جو وون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جو وون
جو وون در سال ۲۰۱۷
نام هنگام تولدمون جون وون
زادهٔ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۷ ‏(۳۶ سال)
سئول، کره جنوبی
تحصیلاتدانشگاه سونگ کیون کوان - فیلم و تلویزیون
دانشگاه کنکوک - فارغ‌التحصیل دانشکده ارتباط جمعی
پیشهبازیگر، خواننده
سال‌های فعالیت۲۰۱۰–اکنون
نمایندهٔ قانونیگاست استودیو
وبگاه
نام کره‌ای
هانگول
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهJu-won
مک‌کیون–ریشاورChuwŏn
نام تولد
هانگول
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهMun Jun-won
مک‌کیون–ریشاورMun Chunwŏn
امضاء

جو وون (کره‌ای주원؛ زادهٔ مون جون وون در ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۷) بازیگر اهل کره جنوبی است[۱] و به خاطر ایفای نقش در نان، عشق و رؤیاها (۲۰۱۰)، ماسک عروس (۲۰۱۲)، آقای دکتر (۲۰۱۳)، یونگ پال (۲۰۱۵)، دختر پرروی من (۲۰۱۷)،[۲]، آلیس (۲۰۲۰) و دزد: نگهبان گنج (۲۰۲۳) شناخته می‌شود.

اوایل زندگی و تحصیلات[ویرایش]

مون جون وون (نام اصلی) در شهر سئول کره جنوبی متولد شده‌است. او کوچک‌ترین عضو خانواده است. جو وون (نام صحنه) وقتی که ۸ سالش بود پدرش او و برادرش را به آمریکا فرستاد تا در آنجا تحصیل کنند. اما آن‌ها پس از ۶ ماه به کره بازگشتند. جو وون در اینباره می‌گوید: اگر قبلاً می‌دانستم حتماً کمی بیشتر در آنجا می‌ماندم. زمانی که او سوم دبیرستان بود، به علت شخصیت خویشتن گرایش، والدینش او را تشویق کردند تا در رشته‌های هنری شرکت کند. او به دبیرستان هنر و بازیگری پیوست و درسش را در دانشگاه سونگ کیون کوان خواند. در سال ۲۰۱۳ جو وون اعلام کرد که درسش را در دانشگاه کنکوک ادامه می‌دهد. سالی که جو وون به مدرسه هنر رفت پدرش برای او لقب جو وون را در نظر گرفت که به معنی خدا خواسته‌است. او بهتر از هر کس دیگری تلاش کرد تا بازیگر شود. همچنین او به عنوان خواننده نیز فعالیت می‌کند، برای هر کدام از سریال‌هایش یک یا دو موسیقی متن خوانده و همچنین اجراهای زنده بسیاری در فن میتینگ یا برنامه‌های دیگرش به عنوان یک خواننده و بازیگر داشته‌است.

حرفه[ویرایش]

۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان بازیگر موزیکال[ویرایش]

جو وون به علت علاقه زیادش به خوانندگی در برنامه مستقلی که تحت نظر شبکه اس‌بی‌اس بود وارد شد و به همراه گروهی از بچه‌ها در آنجا اجرا کرد. اما بلافاصله اجرا را ترک کرد. پس از آن او برای ورژن کره‌ای موزیکال قربانگاه پسران مصاحبه کرد و در آن مصاحبه قبول شد. این موزیکال آغاز کار وی بود. پس از آن در موزیکال‌های مجردها، چاپلوس و سینگ سانگ نام بازی کرد و مهم‌ترین آن‌ها موزیکال جنبش بهاری بود.

۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان بازیگر[ویرایش]

جو وون اولین اجرای بازیگری خودش را در سال ۲۰۱۰ در سریال نان، عشق و رؤیاها در نقش گو ما جون آغاز کرد. او در این سریال جز نقش‌های اصلی بود و با وجود اینکه اولین بازی او بود اما توجه بسیاری را برانگیخت و بازی بینظیر خود را به نمایش گذاشت، و این سریال رکورد بیشترین درصد بیننده با ۵۰ درصد را از آن خود کرد. جو وون در سال ۲۰۱۱ در سریال خانواده اوجاک‌گیو که از شبکه کی‌بی‌اس پخش شد ایفای نقش کرد. در این سریال نقش مقابل جو وون یوئی از گروه مشهور افتر اسکول بود که هر دو خودشان را به عنوان یک بازیگر خوب مطرح کردند. این سریال جو وون هم موفق از آب درآمد که با درصد بیننده ۳۶ رکورد دارشد. در این سریال جو وون به خاطر نقشش از دو جشنواره مختلف جایزه بهترین بازیگر جدید را گرفت. جو وون در سال ۲۰۱۲ سومین کار سریالی خودش را به نام ماسک عروس که از کانال کی‌بی‌اس پخش می‌شد انجام داد. جو وون در این سریال نقش یک قهرمان در تاریخ کره که به مردم ستم دیده کمک می‌کرد را بازی می‌کرد. این سریال توجهات بسیاری را به خود جذب کرد و جو وون با این سریال توانست طرفداران بسیاری را جمع کند. جو وون به خاطر بازی خوبش در این سریال جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرد. زمانی که جو وون برای ماسک عروس فیلمبرداری می‌کرد همزمان در برنامه مشهور ۲ روز و ۱ شب شرکت کرد و جو وون در آن موقع خود را هوادار گروه اِ پینک اعلام کرد. در بهار سال ۲۰۱۳ جو وون کار دیگر را به نام هفتمین عامل غیرنظامی که اینبار از شبکه ام‌بی‌سی بود و نقش هان گیل رو را بازی کرد؛ که این سریال نیز مثل سریال‌های قبلی جو وون موفقیت زیادی را کسب کرد و دوباره جو وون به خاطر بازی خوبش جایزه بهترین مرد رو دریافت کرد. در مه ۲۰۱۳ جو وون نقش تأثیرگذاری در سریال آقای دکتر بازی کرد که این سریال را بسیاری بهترین سریال جو وون تا الان می‌دانند و جو وون در این سریال نقش یک دکتر را بازی می‌کند که به بیماری اوتیسم مبتلاست و به همین دلیل او یک دکتر کودکان نابغه است. جو وون به خاطر بازی بسیار زیبایش از جوایز درامای کی‌بی‌اس چهار جایزه را دریافت کرد که مهم‌ترین آن بازیگر سال بود که توسط کارگردانان انتخاب می‌شد.

بازگشت به موزیکال و فیلم و سریال[ویرایش]

جو وون پس از ۴ سال به موزیکال بازگشت. جو وون در نقش سم وات در موزیکال روح ایفای نقش کرد که این موزیکال به مدت ۷ ماه طول کشید و در ماه ژوئن ۲۰۱۳ پایان یافت. کمپانی جو وون اعلام کرد که جو وون قرار است در اواخر سال ۲۰۱۴ در یک سریال موزیکال که بازسازی از سریال ژاپنی است ایفای نقش کند و همچنین فیلم پادشاه مد جو وون تابستان ۲۰۱۴ اکران شد و او در سال ۲۰۱۵ در یک فیلم دیگر هنرنمایی کرد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحات منابع
۲۰۱۱ اس. آی.یو. کیم هو ریونگ [۳]
۲۰۱۲ کلیک نکن جون هیوک [۴]
نیکو ۲: برادر کوچک، دردسر بزرگ نیکو دوبله کره‌ای [۵]
۲۰۱۳ قلبمو بدزد لی هو ته [۶]
۲۰۱۴ پادشاه مد وو کی میونگ [۷]
۲۰۱۵ شهود کشنده جانگ وو [۸]
۲۰۱۶ شانزده شیرین چو وی‌ران [۹]
ساعت زدن سو کی وونگ فیلم کوتاه [۱۰]
۲۰۲۲ کارتر کارتر فیلم نتفلیکس [۱۱]
ن/م آتش‌نشان [۱۲]

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

سال عنوان نقش منابع
۲۰۱۰ نان، عشق و رؤیاها گو ما جون / سو ته جو [۱۳]
۲۰۱۱–۲۰۱۲ خانواده اوجاک‌گیو هوانگ ته هی [۱۴]
۲۰۱۲ ماسک عروس لی کانگ تو / ساتو هیروشی [۱۵]
۲۰۱۳ هفتمین عامل غیرنظامی هان گیل رو / هان پیل هون [۱۶]
آقای دکتر پارک شی اون [۱۷]
۲۰۱۴ موسیقی فردا چا یو جین [۱۸]
۲۰۱۵ یونگ پال کیم ته هیون [۱۹]
۲۰۱۷ دختر پرروی من گیون وو [۲۰]
۲۰۲۰ آلیس پارک جین گیوم [۲۱]
۲۰۲۳ دزد: نگهبان گنج هوانگ ده میونگ [۲۲]
۲۰۲۴ آتلیه عکاسی شبانه سو کی جو [۲۳]

راوی[ویرایش]

سال عنوان توضیحات منابع
۲۰۱۲ خاطرات تمدن - نقشه مجموعه مستند ۴ قسمتی

ورایتی شو[ویرایش]

سال عنوان توضیحات شبکه منابع
۲۰۰۶ Frees عضو بازیگران اس‌بی‌اس [۲۴]
۲۰۱۲–۲۰۱۳ ۲ روز و ۱ شب کی‌بی‌اس۲ [۲۵]
۲۰۱۴ وقایع زندگی جو وون خودش کی‌ان‌تی‌وی ژاپن
۲۰۲۱ نویینگ براس خودش جی‌تی‌بی‌سی [۲۴]

حضور در موزیک ویدئو[ویرایش]

سال عنوان آرتیست منابع
۲۰۱۰ «دلم برات تنگ شده» (Miss You) اس‌ام د بالاد
۲۰۱۲ «من یک زن دیگر را به گریه انداختم» (I Made Another Woman Cry) توبی‌آی‌سی [۲۶]

تئاتر موزیکال[ویرایش]

سال عنوان نقش
۲۰۰۷ قربانگاه پسران متیو
۲۰۰۸ تنها گروه موسیقی
۲۰۰۹ جنبش بهاری یون‌ها نام
۲۰۱۳–۲۰۱۴ روح سم وات

ترانه‌شناسی[ویرایش]

موسیقی متن[ویرایش]

Year Title Track Artist
۲۰۱۰ اواس‌تی نان، عشق و رؤیاها (پارت ۷) عشق من
۲۰۱۲ اواس‌تی ماسک عروس روز دادرسی همراه لی جانگ هیون
عشق و عشق
۲۰۱۳ اواس‌تی ۷ عامل غیرنظامی من عشق رو نمی‌شناسم
۲۰۱۳ اواس‌تی آقای دکتر درمان عشق
اگر من بودم

منابع[ویرایش]

  1. "Naver 영화 주원". Biography (به کره‌ای). Naver. Retrieved 2011-12-25.
  2. "Varied roles a cue to success for Joo". Korea JoongAng Daily. 10 October 2014.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام siu وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام click وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. "Joo Won, BEG's Narsha Take on First Animation Movie". enewsWorld. 28 November 2012. Archived from the original on 5 August 2017.
  6. "KIM A-joong and JOO Won Headline New Romcom". Korean Film Biz Zone. 20 November 2013.
  7. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fashion وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  8. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fatal وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  9. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام sweet وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  10. "Science fiction thriller makes innovative debut: 'Night Rider' will be released in four parts on Naver's TV Cast". Korea JoongAng Daily. 21 October 2016.
  11. Yoo Su-kyung (March 19, 2021). "독한 액션 도전하는 주원, 넷플릭스 '카터' 주연". hankookilbo (به کره‌ای). Retrieved March 19, 2021.
  12. Jeon Hyung-hwa (April 14, 2020). "[단독]곽도원·주원·유재명, 곽경택 감독 '소방관' 불꽃길 도전 [종합]" [[Exclusive] Kwak Do-won, Joo-won, Yoo Jae-myung, Director Kwak Kyung-taek's 'Firefighter' Flame Road Challenge [Comprehensive]]. Star News (به کره‌ای). Retrieved July 7, 2022 – via Naver.
  13. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام king وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  14. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام family وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  15. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام bridal وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  16. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام civil وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  17. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام doctor وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  18. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام naeil وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  19. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام yongpal وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  20. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام sassy وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  21. "Joo Won Gazes At Kim Hee Sun With Concern In "Alice". soompi.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-19.
  22. Kang Nae-ri (October 7, 2022). "주원, '스틸러-일곱 개의 조선통보' 캐스팅…평범치 않은 공무원 된다" [Joo Won cast in 'Stealer - Seven Joseon Coins'... Become an extraordinary public servant]. YTN (به کره‌ای). Retrieved October 7, 2022 – via Naver.
  23. Lee, Ye-jin (May 18, 2023). "김태희→정우성·신하균까지" ENA, 라인업 공개…제2의 '우영우' 나올까 [종합]" ["From Kim Tae-hee to Jung Woo-sung to Shin Ha-gyun" ENA reveals line-up... Will there be a second 'Woo Young-woo'?] (به کره‌ای). X-ports News. Retrieved July 28, 2023 – via Naver.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام free وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  25. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام night وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  26. "Joo Won and Lee Min-ho-I compete in crying on 2BiC". Hancinema. 13 March 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]