جهنم سبز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جهنم سبز
کارگرداناسماعیل براری
تهیه‌کنندهاسماعیل براری
نویسندهناصر شاملو
بازیگرانجعفر دهقان
کامران باختر
رضا صفایی‌پور
ولی‌الله مؤمنی
میرمحمد تجدد
فیروز
موسیقیبهرام دهقانیار
فیلم‌بردارحسین ملکی
تدوین‌گرایرج گل‌افشان
تاریخ‌های انتشار
۱۳۷۴
مدت زمان
۹۶دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

جهنم سبز فیلمی به کارگردانی اسماعیل براری و نویسندگی ناصر شاملو ساختهٔ سال ۱۳۷۴ است.

جهنم سبز لقب داده شده به مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله(ص) بیرجند متعلق به فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی سربازان آموزش دیده در این پادگان است. برای علت انتخاب این لقب برای این پادگان دو نقل قول وجود دارد که دومی از صحت بیشتری برخوردار است.

یکم؛ وجود درختان فوق‌العاده زیاد در این پادگان (هوای منطقه فوق العاده گرم و خشک است ولی با این حال، پادگان دارای پوشش درختی (در بعضی از نقاط خاص این پادگان) است؛ که اکثر این درختان کاج هستند و در تمام فصول سال چهره سبزی به آن قسمت پادگان می‌دهند) و همچنین سختی و مدت بالای زمان آموزش (۳ ماه آموزش مرزبانی در مقایسه با دو ماه آموزش در بقیه‌ی پادگان‌ها) در این مکان است.

دوم؛ برخلاف امروزه درگذشته لباس سربازان تمامی رسته‌های متعلق به نیروی انتظامی به رنگ سبز تیره (خیار‌شوری) بوده است. از این رو به کار رفتن کلمه‌ی سبز در این لقب بخاطر رنگ سبز حاکم بر پادگان بخاطر پوشش سربازان بوده است و وجود کلمه‌ی جهنم در این لقب به‌علت وجود آموزش های بسیار سنگین و شرایط سخت هم از لحاظ امکانات هم از لحاظ آب و هوا در این پادگان آموزشی است.

خلاصۀ داستان[ویرایش]

حیدری که شکاربان سالخورده منطقه جنگلی حفاظت شده است در یکی از گشت‌های خود به تعدادی از شکارچی‌های غیر مجاز برمی‌خورد و قصد مقابله با آن‌ها را دارد که به قتل می‌رسد. الیاس شکاربان جوان که داماد حیدری نیز هست نگران غیبت حیدری می‌شود و به همراه همسرش تلاش می‌کنند تا او را بیابند، در این جستجو الیاس به سرنخ‌هایی دست می‌یابد که نشان می‌دهد آقای زندی که خود را مأمور قانون می‌داند و ظاهراً کارگاه چوب‌بری دارد مسئول هدایت قاچاقچیان حیوانات جنگلی است. الیاس که به دنبال شکارچیان متخلف و قاتلان حیدری است به مخفیگاه آن ها راه پیدا می‌کند اما آنان او را مجروح و همسرش را گروگان می‌گیرند. الیاس با دنبال کردن آن‌ها در جنگل همسرش را نجات می‌دهد و قاچاقچیان را به سزای اعمالشان می‌رساند.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «جهنم سبز». سوره‌سینما. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۳.
  • «لیست کامل عوامل فیلم جهنم سبز». سوره‌سینما. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۳.