جمشید نجفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمشید نجفی
نام تولدجمشید نجفی
زاده۱۳۲۹
تهران[۱]
درگذشته۱۰ بهمن ۱۳۹۹ (۷۰سال)
شهر ری[۲]
ژانرموسیقی مردمی ، پاپ ، سنتی آذربایجانی
همسر(ها)گیتا (طلاق)، پروین نظری

جمشید نجفی (زادهٔ ۱۳۲۹ – درگذشتهٔ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹) خواننده ایرانی بود. از مهم‌ترین ترانه‌های او می‌توان به آهنگ غروب پاییزه و خلبانان ملوانان اشاره کرد

زندگی‌نامه[ویرایش]

جمشید نجفی متولد ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ در تهران (محله عباسی) و بزرگ شده خیابان پیروزی بود. پدرش متولد تبریز و اصالتاً باکویی بوده است، مادرش نیز اهل محله جمعه مسجد اردبیل است.

او در نوجوانی در مراسم مذهبی مرثیه خوانی می‌کرد. در سال ۱۳۵۱ با کمک استاد صمد نوریان اولین آلبوم خود را با نام (سلام به لیلی سلام به مجنون) منتشر کرد. از آلبوم‌های معروف قبل از انقلاب این خواننده می‌توان به «دختر گل فروش» و «الو خواهش می‌کنم» اشاره کرد.

جمشید نجفی اثر ماندگار خلبانان، ملوانان که یکی از به یادماندنی‌ترین، حماسی‌ترین و تاثیرگذارترین سرودهای دوره جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۶۰ است را به زبان فارسی و آذری خواند و به واسطه شور و هیجان و فضای حماسی این سرود با استقبال مردم مواجه شد و این قطعه از صدا و سیما و قرارگاه‌های عملیاتی پخش شد و همچنان نیز ماندگار است.

او در سال‌های بعد آلبوم گجه لر و گلدی بابا را با ترانه‌سرایی و آهنگسازی صمد نوریان به زبان ترکی منتشر کرد.

همچنین بعدها آهنگ «غروب پاییزه» که ابتدا توسط مجید فرهنگ اجرا شده بود را منتشر کرد که با خواندن جمشید نجفی این ترانه شنیده و شناخته شد. در ادامه آلبوم‌هایی همچون مهربان آنا، نی نیم، رنگ شب، آخشاملار و … را در کارنامه هنری خود دارد و در چندسال اخیر نیز آلبوم گل مریم را با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد تهیه و تولید کرد اما منتشر نشد.

ازدواج و فرزندان[ویرایش]

او ابتدا با گیتا از خوانندگان قدیمی ازدواج کرد و در سال ۱۳۶۹ از یکدیگر جدا شدند و فرزندی ندارند.

در سال ۱۳۷۸ با پروین نظری از بازیگران و تهیه‌کنندگان تئاتر و موسیقی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های پریا و پرهام است.

درگذشت[ویرایش]

جمشید نجفی جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ بر اثر تصادف در شهر ری درگذشت.[۳]

آرامگاه وی واقع در بهشت زهرا، قطعه ۸۸ هنرمندان می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «جمشید نجفی خواننده «خلبانان؛ ملوانان…» درگذشت». خبرگزاری دانشجو. ۱۰ بهمن ۱۳۹۹.
  2. «صدای جمشید نجفی برای همیشه خاموش شد». خبرگزاری صداسیما. ۱۰ بهمن ۱۳۹۹.
  3. «مدیر کل دفتر موسیقی درگذشت جمشید نجفی را تسلیت گفت». خبرگزاری ایلنا. ۱۰ بهمن ۱۳۹۹.