جفرسون استارشیپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جفرسون استارشیپ
اطلاعات پس‌زمینه
ژانرراک، پاپ
سال‌های فعالیت۱۹۷۴ - تاکنون

جفرسون استارشیپ (به انگلیسی: Jefferson Starship) گروه موسیقی راک و پاپ آمریکایی است که در سال ۱۹۷۴ در سان فرانسیسکو شکل گرفت، و امروزه به‌عنوان یکی از معروفترین و محبوبترین گروه‌های موسیقی در آمریکا محسوب می‌شود.[۱]

هرچند این گروه موسیقی طی سالها دستخوش تغییرات زیادی در نوع موسیقی و همچنین اعضا شده‌است ولی همیشه نام جفرسون استارشیپ را حفظ کرده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

در سالهای آغازین دهه ۷۰ میلادی وقتی که گروه جفرسون ایرپلین در حال منحل شدن بود، یکی از اعضا به نام پل کانتنر که خواننده و گیتاریست گروه بود آلبومی تولید کرد با نام Blows Against the Empire. این آلبوم در واقع یک آلبوم مفهومی بود که با کمک نوازنده‌های گذری و گمنام ضبط شد و به عنوان اولین آلبوم جفرسون استارشیپ محسوب می‌شود. هسته اولیه گروه شامل دیوید کرازبی، گراهام نش، بعضی از اعضای گروه Grateful Dead و باقی‌مانده اعضای جفرسن ایرپلین بود.
در آلبوم Blows Against the Empire ترانه‌ها در مورد افرادی بود که سفینه‌ای را ربوده و با آن از زمین به فضا فرار می‌کنند. در سال ۱۹۷۱ آلبوم نامزد دریافت جایزه هوگو شد که جایزه‌ای در ژانر علمی تخیلی است و معمولاً به یک آلبوم موسیقی تعلق نمی‌گیرد.
طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ گروه دو آلبوم دیگر تحت نامهای Sunfighter و Baron von Tollbooth & The Chrome Nun تولید و منتشر کرد. همچنین کارنتنر گیتاریست جوانی بنام کریگ چاکیکو را کشف و به دنیای موسیقی معرفی کرد که بعدها نوازنده بسیار موفقی در سبک جز شد.

جدایی[ویرایش]

در سال ۱۹۹۰ کریگ چاکیکو که در واقع آخرین بازمانده از اعضای اصلی تشکیل‌دهنده گروه بودند از عضویت در گروه استعفا داد. اوایل سال بعد یعنی ۱۹۹۲ آلبوم گلچین آهنگهای ۱۹۷۱-۱۹۹۱ از این گروه منتشر شد.

نسل بعدی[ویرایش]

در سال ۱۹۹۲ کارنتنر گروهی تحت عنوان جفرسون استارشیپ - نسل جدید تشکیل داد. این گروه از برخی اعضای اصلی تشکیل دهنده گروه اصلی تشکیل یافته بود. آنها چندین تور برگزار کردند و بعد از چند سال پسوند نسل جدید را از انتهای نام گروه حذف کردند و با همان نام جفرسون استارشیپ به فعالیت ادامه دادند.

منابع[ویرایش]

  1. «Jefferson Starship: Biography : Rolling Stone». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۶ ژوئیه ۲۰۰۹.

جستارهای وابسته[ویرایش]