پرش به محتوا

جشنواره ایرانیان زوریخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جشنواره ایرانیان زوریخ
مکانزوریخ سوئیس
بنیان‌گذاری۲۰۱۵
زبانزبان جهانی
وبگاه

جشنواره فیلم ایرانی زوریخ (IFFZ)Iranian Film Festival Zurich از سال 2015 توسط انجمن جشنواره فیلم هنری سوئیس برگزار می شود.

این انجمن متشکل از گروه کوچکی از سینماگران در زوریخ است که قصد دارند فیلم و فرهنگ ایرانی را با مخاطبان سوئیسی به اشتراک بگذارند.

این جشنواره هر ساله منتخبی از بهترین فیلم‌های داستانی و مستند معاصر را از تمام نسل‌های فیلمسازان ایرانی به مخاطبان سوئیسی ارائه می‌کند که ستونی متنوع، دوست‌داشتنی و از لحاظ هنری عالی از چشم‌انداز سینمای زوریخ ارائه می‌کند.

اعضای انجمن به صورت داوطلبانه برای برگزاری جشنواره فیلم ایرانی زوریخ تلاش می کنند.
دهمین جشنواره فیلم ایرانیان زوریخ در سپتامبر ۲۰۲۴ در کشور سوئیس برگزار خواهد شد.
[۱]

یدالله داج، دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوییس درباره بخش ایران ۳۶۰ درجه که به تازگی به این جشنواره اضافه شده است، گفت: در جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوییس به دلیل اهمیت فیلم مستند در این کشور و فیلم‌های مستند خوب و جذابی که از ایران ارسال شده بود، قسمت جدیدی به نام ایران ۳۶۰ درجه به جشنواره اضافه شد. بخش «ایران ۳۶۰ درجه» شامل مسائل روزمره ایران، محیط‌زیست و در کل موضوعاتی است که به هر ترتیبی مسائل اجتماعی ایران را مطرح می‌کنند.[۲]

هشتمین دوره

[ویرایش]

در بخش فیلم‌های بلند داستانی هیات داوران فیلم منطقه پایانی به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد و منشور طلایی کوروش به عنوان جایزه اصلی جشنواره به این فیلم اهدا شد.
فیلم انتهای اوین ساخته مهدی و محمد تراب‌بیگی تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش آثار بلند سینمایی این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ دریافت کرد.
منشور طلایی افتخاری به آیدا پناهنده اهدا شد.

[۳]

Ida Panahandeh

در بخش فیلم‌های مستند جشنواره، فیلم‌ مشق امشب ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی برنده اصلی شد و با تصمیم دبیر جشنواره منشور طلایی کوروش به این مستند نیز اختصاص یافت. مستند هزار زن ساخته مژگان ایلانلو نیز از سوی هیات داوران تقدیر ویژه شد.[۴]

نسخه ترمیم‌شده و باکیفیت فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در روز اول هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوییس به نمایش درآمد.[۵]



هفتمین دوره

[ویرایش]

در این دوره از جشنواره در بخش فیلم‌های بلند داستانی، فیلم «پری» ساخته سیامک اعتمادی جایزه اول جشنواره را دریافت کرد. سیامک اعتمادی که به دعوت جشنواره در زوریخ و اختتامیه حضور یافته بود جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کرد. این فیلم در سال ۲۰۲۰ در بخش پانورامای جشنواره بین المللی فیلم برلین نیز حضور داشت.
فیلم «غریبه ای در پاریس» به کارگردانی مهدیه ولی‌زاده به عنوان رتبه دوم جشنواره در این بخش اعلام شد.
در این دوره از جشنواره در بخش فیلم‌های کوتاه، آزاده موسوی با فیلم «ملاقات» جایزه اصلی جشنواره شامل استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی را دریافت کرد.
جایزه دوم فیلم های کوتاه جشنواره نیز به فیلم «سفید پوش» ساخته رضا فهیمی رسید.[۶]






منابع

[ویرایش]
  1. "Association". iranianfilmfestival (به انگلیسی). Retrieved 2015-08-10.
  2. «جزئیات بخش تازه «ایران ۳۶۰ درجه» در جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ».
  3. «اسامی برندگان هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ اعلام شد».
  4. «اسامی برندگان هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ اعلام شد».
  5. «جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ با «گاو» مهرجویی افتتاح می‌شود».
  6. «برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره فیلم‌ های ایرانی زوریخ مشخص شدند».