تک‌تیرانداز نخبه ۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تک‌تیرانداز نخبه ۵
پوستر بازی
توسعه‌دهنده(ها)Rebellion Developments
ناشر(ها)
سریتک‌تیرانداز نخبه
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار
  • جهانی: ۲۶ می ۲۰۲۲
ژانر(ها)شوتر تاکتیکال، سبک مخفی‌کاری
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره، بازی ویدئویی چندنفره

تک‌تیرانداز نخبه ۵ (به انگلیسی: Sniper Elite 5) یک بازی ویدئویی است؛ که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. «تک‌تیرانداز نخبه ۵» در پلت‌فرم‌های پلی‌استیشن ۵،پلی استیشن ۴،اکس‌باکس وان، ایکس باکس سری اس و اکس و مایکروسافت ویندوز منتشر شده‌است . البته در سال ۲۰۲۳ نسخه با تمام بسته های الحاقی به نام (Sniper Elite 5 Complete Edition) قرار گرفت داستان این سری در فرانسه جریان دارد.

روند بازی[ویرایش]

بازی عناصر سنتی خود (مانند دوربین سوم شخص) را حفظ کرده‌است و حتی قابلیت‌های جدیدی را یه شخصیت اصلی اضافه نموده‌است شلیک گلوله حالت اول شخص. دوربین ایکس-ری مانند دیگر شماره‌ها نیز در این بازی وجود دارد. هنگامی که بازیکن در فاصلهٔ دور از دشمن باشد و با تفنگ تک تیرانداز شلیک کند مسیر گلوله و مسیر حرکت آن را در بدن دشمن نیز نشان می‌دهد.

علاوه بر کشتن با تفنگ موارد دیگری به سیستم مبارزه‌ای بازی افزوده شده‌است و می‌توان با مشت، سرنیزه و … دشمنان را از پای درآورد یا بیهوش کرد. حالت «Stealth Kill» به صورت پیشرفته تر نیز به سیستم مبارزه افزوده شده‌است.

هوش مصنوعی بازی قدرتمندتر شده و دشمنان از هوش زیادی در این نسخه برخوردارند؛ مثلاً اگر یکی از دشمنان کشته شود باقی دشمنان به صورت فعالانه به دنبال بازیباز خواهند گشت یا در حالت جدیدی به نام «invasion» دیگر بازی کنان وارد نقشه بازی کن دیگری می‌شود به عنوان تک تیرانداز دشمن. یک نکتهٔ مهم دراین بازی امکان تغییر درجه سختی بعد از اتمام هر مرحله است یعنی بدین شکل بازیکن می‌تواند یک مرحله را در درجهٔ «very Cadet» و مرحلهٔ دیگر را در درجهٔ «sniper elite» پیش ببرد و محدودیتی در انتخاب درجه سختی ندارد. (مانند برخی از بازی‌ها که تنها اجازه می‌دهند بازیباز درجات پایین‌تر را در حین بازی انتخاب نمایند)

بازیکنان در این نسخه همانند نسخه‌های پیشین می‌توانند با استفاده از دینامیت، مین زمینی، مین تله‌ای، تلهٔ مجسمه ای و سایر مواد منفجره دشمنان را از بین ببرند.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که به بازی اضافه شده‌است حالت (exis invasion) است که بازیکن می‌تواند به عنوان تک تیرانداز دشمن وارد نقشه دیگر بازیکنان بشود و آنهارا از پای درآورد.

شمارهٔ ۵ این بازی نقشه‌های بزرگتری نسبت به سری چهارم خود دارد و همچنین بازی آزادی عمل بیشتری در انجام این مأموریت‌ها به بازیباز می‌دهدتوسعه دهندگان با کمک قابلیت‌های فتومتری تمام مکان‌های تاریخی کشور فرانسه مثل صومعه مونت سنت میشل را به بازی اضافه نمودند. این نسخه همانند نسخه قبلی نیز دارای بخش چند نفره و آنلاین است.

داستان بازی[ویرایش]

داستان بازی در مورد یکی از تک تیرانداز S.O.E بریتانیا نام «کارل فیربرن» است که به شمال فرانسه فرستاده شده است. داستان این قسمت به نسبت دو نسخه گذشته ی خود جدید تر است.

داستان در فرانسه روایت می‌شود زیرا در بازه ی زمانی ۱۹۴۴ آلمان نازی مناطق شمال فرانسه به نام دیوار آتلانتیک را تحت سیطره ی خود قرار داده بود. کارل فیربرن موظف می‌شود تا ژنرال «ابرالد مولر» را ترور کند و از پروژه ی محرمانه‌ای که روی آن کار می‌کند پرده بردارد مولر در حال ساخت پروژه ای تحت عنوان کراکن برای نابودی نیروهای متفقین در کانال انگلیس و ورود انها به خاک فرانسه جلوگیری کند.

هیتلر[ویرایش]

در مرحله ( The Target Fuhrer:Wolf Mountain) در بخش مراحل دانلودی بازی داستانی فرعی رخ می دهد ، کارل تک تیرانداز انگلیسی با نفوذ به نقطه‌ای در باواریا کوهای الپ که آشیانه گرگ قرار دارد سعی در یافتن هیتلر دارد! هیتلر رهبر نازی قرار است برای مدت کوتاهی به کوهستان برود تا از آنجا بازدید کند ، کارل با گذشتن از خندق‌ها و بالا رفتن از کوه به کوهستان نفوذ می‌کند پس از کشتن تعدادی از افسران نازی و و یافتن محل ملاقات با هیتلر حالا بازیکن می‌تواند با بیش از ۲۰ تله هیتلر را بکشد اما بعد می‌فهمد که او بدل هیتلر بوده.

دنباله داستانی[ویرایش]

در سال ۲۰۱۹ دنباله داستانی البته نسخه ریمستر سال ۲۰۱۲ به نام تک تیرانداز نخبه و_۲ (به انگلیسی: Sniper Elite V2) این بازی در سال ۲۰۱۹ برای مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان عرضه می‌شود. داستان بازی پس از نسخه ی پنجم و در المان روایت می‌شود.

منابع[ویرایش]